Akkumulátor Blog

A Tesla a lítiumra, a Toyota a magnéziumra hajt

2016.07.25

Az elterjedt lítium-ionosnál kisebb, olcsóbb és biztonságosabb lehet a magnézium-ion akksi. Kár, hogy mintegy 20 év múlva terjedhet csak el.
Filmbe illő jelenetek játszódtak le a hetekben a Toyota észak-amerikai kutatóintézetében (TRINA).

Rana Mohtadi kémikus hölgy felfigyelt kollégái beszélgetésére, akik azon keseregtek, hogy minden elektrolit tönkreteszi a magnéziumot, így nem tudnak haladni a magnézium-ion akkumulátor fejlesztésével.

A hidrogéncellákkal dolgozó Mohtadinak beugrott, hogy találkozott olyan elektrolit oldattal, ami akár a magnéziummal is kompatibilis lehet.

Közös csoportot alakítottak és kísérletekkel igazolták, hogy a reakció csakugyan működik.

„Három fő összetevő kell az akkumulátorhoz: egy anód, egy katód és egy elektrolit. Az anód a magnézium, az elektrolitot most találtuk meg, így már a katód kutatására koncentrálhatunk” – foglalta össze Paul Fanson, a TRINA energiatároló-kutatással foglalkozó részlegének vezetője.

Bár a kreatív együttműködésnek hála, nagyot léptek előre, a Toyotánál úgy számolnak, nagyjából húsz év múlva terjedhet csak el a technológia.

Erre azonban senki ne vegyen mérget, hiszen a nagyközönségnek is elérhető Tesla 3 bejelentésével új korszak kezdődött az elektromos autózásban. Az elektromos közlekedés forradalma pedig az akkumulátorok kampányszerű fejlesztését hozza magával.

Egyelőre a már bevált lítium alapú technológia a befutó, de az igények a becslések szerint 2023-ra meghaladják a lítiumkitermelés kapacitásait.

Elektromos meghajtású Toyota i-Road (MTI/EPA/Franck Robichon)

Ráadásul nemcsak az autókhoz kell a lítium, de a mobiltelefonok és laptopok akkumulátorában is ezt találjuk.

A magnéziumról régóta ismert, hogy több energiát képes tárolni, mint a lítium, de eddig a megfelelő elektrolit keresésénél elakadtak.

A lítium azért sem tökéletes, mert levegőn gyúlékony, így a biztonság kedvéért grafitrudakba ágyazva használják, ami rontja az akkumulátor teljesítményét.

A magnézium viszont nem lép reakcióba a levegővel, ráadásul nagyobb mennyiségben is elérhető.

Elon Musk, a Tesla vezére valószínűleg már mindent tud a Toyota laborjában tett felfedezésről, de továbbra is a bevált módszerre épít.

Nemrég jelentette be, hogy az óriási kereslet miatt akár menet közben is bővíteni fogja a cég Nevadában épülő akkumulátorgyárát.

A Tesla 3 szedánból három hét alatt több mint 400 ezret rendeltek elő, amivel a vásárlók még az optimizmusáról híres üzletembert is meglepték.

hirado.hu


Kapcsolódó információk

2015.05.25

Az akkumulátor története és fejlesztése

Miért volt szükség az akkumulátor 2000 évvel ezelőtt? Júniusában, 1936, a munkavállalók építése egy új vasúti közel a város Bagdad […]

további részletek
2012.09.11

8 akkumulátoros fúrógép hajtja a bajnok elektromobilt

Kecskemét – Vegyünk nyolc akkumulátoros fúrógépet, egy kreatív fiatalokból álló csapatot, az elkészült elektromobilnak pedig adjunk olyan nevet, amire mindenki […]

további részletek
2023.12.15

A cink-levegő akkumulátor forradalmasíthatja az elektromos járműipart?

Rendszeresen érkeznek a hírek arról, hogy egy új akkutechnológiát vizsgálnak éppen a kutatók, vagy a mérnökök, ami aztán majd jó […]

további részletek
2013.07.25

Hat órával bírhatják tovább a mobilok

Az Amprius cég új típusú lítium-ion akkumulátorai 25 százalékkal nagyobb üzemidőt ígérnek a jelenlegi telepeknél. Ez egy okostelefon esetében akár […]

további részletek