Új opciós terméket vezet be a Chicagói Árutőzsde (Chicago Mercantile Exchange – CME). A termék a Kínába, Dél-Koreába és Japánba szállított lítium-hidroxidra vonatkozik majd, ahol világszerte a legtöbb akkumulátort gyártják – közölte csütörtökön a tőzsde fenntartója. Ha a határidős kontraktust a szabályozó hatóságok jóváhagyják, május 3-án kezdődik a kereskedés, ami nagy előrelépést jelent az e-autós és elektronikai gyártók számára.

A lítium szabad tőzsdei kereskedésének engedélyezése segíthet átláthatóbbá tenni a fém – az okostelefonok, laptopok és elektromos járművek újratölthető akkumulátorainak kulcsfontosságú összetevője – jelenleg teljesen kusza piacát, segíthet összehangolni az árakat is. A piaci szereplők jelenleg az olyan árutermék-adatkövető cégek értékelésére hagyatkoznak, mint a Benchmark Mineral Intelligence, az S&P Global Platts és a Fastmarkets. Viszont ezek erősen átlagolt és csak utólag belőtt árszintek, ha viszont követhetők a valós kereskedési adatok, könnyebb lesz belőni a trendeket, meghatározni a kínálat és kereslet viszonyát, így tervezhetőbbé válhat a gyártatás, ideális esetben a költségeket is le lehet majd szorítani.

Amennyire fontos, annyira tervezhetetlen

A lítium az újratölthető akkumulátorok működtetésében betöltött szerepe miatt stratégiailag fontos árucikké vált, mivel a kormányok a szén-dioxid-kibocsátás korlátozására törekszenek. Az Egyesült Államok versenyben van, hogy felzárkózzon Kínához a fém bányászatában és finomításában, hogy támogassa autóiparát és kezelje az éghajlatváltozás problémáját. A fém iránti kereslet várhatóan fellendül a kormányok azon erőfeszítései közepette, hogy a gazdaságokat leszoktassák a fosszilis tüzelőanyagokról, valamint az autógyártók újabb és újabb elektromos járműveket mutassanak be. A többnyire negyedéves vagy éves szerződésekben rögzített árak korlátozott átláthatósága azonban hátrányos helyzetbe hozta a vevőket a termelőkkel folytatott tárgyalások során.

A koronavírus-járvány miatt egyelőre esett a feldolgozott lítium ára, ami köszönhető annak, hogy a lezárások miatt nehezebb a kitermelés, valamint a szállítás is, de raktározva nagy mennyiségben van az alkálifémből. Másrészt a globális chiphiány miatt sem az autógyártók, sem az informatikai eszközök gyártói nem bírnak termelni, ami miatt akkumulátorra is kisebb szükségük van, ez pedig kiegészül azzal is, hogy a válság miatt 2020-ban visszaesett a kereslet az autóvásárlás iránt, az e-autók piaca pedig egyelőre kicsit.

A lítium-hidroxid és a lítium-karbonát – az alkálifém másik fő, ipari felhasználású vegyülete -, azonnali (spot) árai idén emelkedtek az elektromos járművek iránti megugró kereslet miatt. Az árak a következő hónapokban csökkenhetnek, mivel néhány kínai lítiumfeldolgozó fokozza a termelést – írta Jia Hong Ong, a Platts elemzője egy múlt heti jegyzetében. Sok elemző és befektető azonban arra számít, hogy az árak ismét emelkedni fognak, ahogy az elmúlt években a piacot terhelő túlkínálat megszűnik.

A CME szerződését kezdetben az autógyártók, akkumulátorgyártók és más vállalatok fogják használni, hogy rögzítsék a jövőbeli lítiumszállítások árát – idézi a Wall Street Journal a CME fémkereskedelmi területéért felelős vezetőjét, Young-Jin Changot a bejelentés kapcsán. A társaság azt ígéri, hogy később a befektetők is kereskedhetnek majd a határidős szerződésekkel, hogy a lítiumárak irányára fogadjanak. Vagyis megnyitják majd az utat a spekulánsok előtt is.

Chang szerint ez pont nem az árak manipulálását segíti majd, hanem visszafogja az árakkal való játékot. Az autógyártók, más felhasználók ugyanis így nem szoríthatják ki egymást napi szinten a különböző egymásra licitálásokkal, hanem a befektetők mozgása ezt ellensúlyozhatja, jobban érvényesülhet majd a kereslet-kínálat diktálta árszabályozás.

Azért nem teljesen a valódi árakra licitálgatnak majd

A szerződés nem a tényleges lítium-hidroxid szállítására vonatkozik. Ehelyett a vevők és az eladók a határidős ár és a fizikai lítiumpiaci áraknak az Egyesült Királyságban működő Fastmarkets által készített becslése közötti különbséget fogják egymás között cserélgetni a szerződések lejártakor.

A lítium-hidroxid termékként való megjelenítése a CME azon várakozását jelzi, hogy az autógyártók a vegyületet hasznosító, nagyobb hatótávolságú akkumulátorok felé fognak elmozdulni. Ezzel szemben a lítium-karbonátot olcsóbb akkumulátorokban használják majd, például telefonokban, laptopokban, más hordozható eszközökben. Chang szerint a két vegyület árai erősen korrelálnak, így a lítium-karbonátot használó autógyártóknak is figyelniük kell majd a szerződések kereskedési platformját.

Ernie Ortiz, a Lithium Royalty nevű befektetési alap ügyvezető igazgatója a WSJ-nek arról beszélt, hogy a határidős szerződések bevezetése segítheti a lítium-kitermelés növelését, azáltal hogy világosabb lesz mekkora is a kereslet, és felzárkózhassanak a “bányák” az elkövetkező évek növekvő igényéhez. “Ha a befektetők tudják, hogy a termelők védve vannak a jövőbeli áringadozásokkal szemben, akkor hajlandóbbak lesznek pénzt kölcsönözni az új lítiumprojektek finanszírozására” – érvelt Orlitz a várakozásai mellett, aki szerint ez potenciálisan tőkét szabadít fel a befektetők részéről is.

George Heppel, a CRU Group tanácsadó cég akkumulátorokhoz használt fémekkel foglalkozó részlegének vezetője szerint azonban a szerződéses ügyletek tőzsdei kereskedése azért kihívásokat is tartogat. Az egyik akadály, hogy a legtöbb lítiumügyletben nem egy referenciaárat használnak, így a szerződés sok piaci szereplő számára nem nyújt tökéletes fedezetet majd a költségeire.

napi.hu