0-ról 80%-ra 6 perc alatt: itt az újfajta akkumulátor, erről mehetnek a mobilok és az elektromos autók is
2025.11.15Indiai kutatók egy újfajta nátrium-ion akkumulátorral álltak elő, amely olcsóbb és biztonságosabb, mint a jelenleg használt lítium-ion egységek. Sőt, még tartósabb is.
Újfajta akkumulátorral álltak elő az indiai Jawaharlal Nehru Központ mérnökei. A szakemberek a jelenleg széles körben elterjedt lítium-ion egységeknél olcsóbb és biztonságosabb nátrium-ion akkumulátort hoztak létre, ami nemcsak gyorsan tölthető, de a strapabíró is – számolt be róla az Interesting Engineering.
Az egység a tesztek alapján alig hat perc alatt tölthető fel 80 százalékra, és több mint 3000 töltési ciklust bír ki. Ez sokkal gyorsabb és tartósabb, mint a legtöbb, jelenleg az eddigi, nátrium alapú akkumulátorok. A kutatók egy speciális anódot hoztak létre – ez az Na₁.₀V₀.₂₅Al₀.₂₅Nb₁.₅(PO₄)₃ –, valamint három fontos téren hajtottak végre módosítást, hogy javítsák az egység teljesítményét.
Egyrészt az akkumulátorban lévő részecskéket nanoméretűre zsugorították, majd ezek mindegyikét vékony karbonréteggel vonták be. Mindezek mellett kis mennyiségű alumíniumot adtak a szerkezethez. Ezek a változtatások elősegítették az akkumulátor gyorsabb töltését és a biztonságosabb működését.
Premkumar Senguttuvan, a kutatás vezetője szerint a lítiummal ellentétben a nátrium olcsó és világszerte bőségesen megtalálható, így minden szempontból jobb választás ilyen akkumulátorokat készíteni. Arról nem is beszélve, hogy ezeknél a pakkoknál sokkal kisebb a tűzveszély kockázata.
A szakember szerint a fejlesztést az elektromos járművektől kezdve a drónokon át az otthoni energiatárolásig mindenhol lehetne használni. Ennek köszönhetően a tiszta energia sokkal megfizethetőbbé válhat, ami pedig segítheti a globális felmelegedés elleni küzdelmet.
A nátriumban rejlő lehetőségeket más cégek is felismerték. A világ egyik legnagyobb akkumulátor gyártója, a kínai Catl nemrég dobta piacra a Naxtra nevű egységét, amely akár 500 kilométeres hatótávolságot is képes adni az elektromos autóknak. De van olyan japán cég, amely nátriumalapú külső energiatároló egységeket épített, melyek 5000 töltési ciklust bírnak ki.
A nátrium-ion akkumulátorok egyetlen gyengesége, hogy energiasűrűségük alacsonyabb, mint a lítium-ion akkumulátoroké, így nagyobb egységeket kell belőlük építeni. Ez ugyanakkor jó kompromisszum lehet, ha például azt nézi az ember, mennyivel biztonságosabbak ezek a szerkezetek.
hvg.hu
Kapcsolódó információk
Mi hajtja a Teslákat?
Újfajta akkucellákat épít be az új Model 3-ba a Tesla, amelyek méretben és teljesítményben is meghaladják a korábbi, ceruzaelem méretű […]
Samsung telefonja van? Jön hozzá a funkció, ami segít spórolni az akkumulátorral
A Google fejlesztői még tavasszal mutatták be az Adaptive Battery nevű technológiát, ami a mesterséges intelligencia segítségével megpróbálja kinyújtani a […]
Megcsinálták az akkumulátort, aminek olyan állaga van, mint a fogkrémnek
Svéd kutatók elkészítették azt az akkumulátort, ami folyékony, és akár nyújtani is lehet – de nem ez minden pozitív tulajdonsága. […]
BatteryInfoView: tudj meg mindent az akkumulátorodról
Bármennyire is vigyázunk az akkumulátorunkra, idővel elveszti az erejét, de addig is tudjunk meg róla minél többet.
