Akkumulátor Blog

Megöli a hideg az akkumulátorokat

2017.02.05

Kiugróan megnőtt az akkumulátorok iránti kereslet a hirtelen jött hideg miatt: az átlagos téli időszakhoz képest 450 százalékkal többre volt kereslet az ország egyik legnagyobb autóalkatrész kereskedőjének boltjaiban. A Bárdi Autó Zrt. adatai szerint a január 7-9-i hirtelen jött lehűlés napjaiban – amikor mínusz 20 fokot is mutatott a hőmérő – országszerte 3176 akkumulátort vásároltak náluk az autósok, míg egy héttel később, a jóval enyhébb, szintén hétvégi időszakban “csak” 576-ra volt kereslet. Ám ez utóbbi is kiugró a nyári napok adataihoz képest, amikor átlag mindössze néhány tucatra van igény.

Jelentős költségről beszélünk

Az akkumulátorok esetleges meghibásodása nemcsak komoly kellemetlenséggel, hanem súlyos kiadással is járhat. A lemerült akkumulátor miatti bonyodalmakra könnyen rámehet egy teljes munkanap, nem beszélve az esteleges vontatás és mentés költségeiről, ami különösen a külföldi utak alkalmával, például síeléskor lehet borsos.

Ennek ellenére a Bárdi Autó tapasztalatai szerint a hazai autósok alig fordítanak figyelmet a 3-5 év élettartamú akkumulátorokra, miközben alig egy hétvégi mozi árából megúszható az esetleges súlyos veszteség.

Nem tesznek jót a rövid utak

Elsősorban azok a vezetők teszik ki magukat az aksi kapcsán kockázatnak, akik rendszeresen rövidebb utakra mennek, s többször is megállnak, illetve újra elindulnak. Így például a taxisok és a városban lakó úrvezetők érintettek. Az akkumulátor elsődleges feladata az indítás, amihez jelentős mennyiségű indítóáramot vesz fel a kocsi.

A néhány kilométeres utak – a gyermek iskolába hordása, a közeli munkahelyre kocsikázás – azonban nem elegendőek az aksi visszatöltéséhez. Így a teljesítmény folyamatosan csökken, a hidegben a feszültség is kisebb lesz, vagyis egyik napról a másikra hatványozottan esik a hatásfok.
Figyeljünk oda jobban!

Számos praktika van arra, hogy megelőzzük a bosszantó meglepetéseket – jól felismerhető jelek árulkodnak arról, ha az aksi a „végét járja”. Így a hosszabb indítózás, a motor lomha indulása azt sejteti: a töltöttség nem megfelelő. Ilyen esetekben a megoldás lehet az aksi otthoni töltése, de ezzel is csínján kell bánni.

Az alkatrész kiszerelése számos problémát okozhat – motorvezérlő egység lebénulása –, célszerűbb ezért a megelőzésre, rendszeres karbantartásra fókuszálni. Ezért parkoláskor ne felejtsük bekapcsolva a rádiót és a világítást – még a legapróbb izzók hosszabb működése is lemerüléshez vezethet –, parkoljunk fűtött garázsban, ha tehetjük, csak az indítás után kapcsoljuk be a világítást, illetve ne azonnal nyúljunk a légkondi vagy a fűtés gombjai után. Ezeken felül a jó minőségű olaj és gyújtó-, izzító gyertyák is növelik az élettartamot.

Vigyük el szervízbe a járművet

A legjobb megoldás azonban a szervizes ellenőrzés, a kocsit ugyanis ősszel ugyanúgy fel kell készíteni a télre, mint az otthonunk fűtőrendszerét. A pár ezer forintos beruházás pedig többszörösen visszahozza az árát. A fél órás művelettel nemcsak az dőlhet el, hogy az akku kihúzza-e a telet, hanem más rejtett hibákra is fény derülhet.

Sok esetben ugyanis nem is az akkumulátor életkora, töltöttsége a probléma. Lehetséges, hogy más alkatrészek – generátor, önindító, elektromos vezetékek – miatt merül az aksi, vagy egy rosszul bekötött fogyasztó veszi igénybe. Azzal sem érdemes magunkat nyugtatni, hogy a hirtelen fellépő gondot bikázással orvosoljuk, mivel ez mindig magában hordozza a zárlat veszélyét is.
Így válasszunk újat

A megfelelő akkumulátor kiválasztása esetén nem árt néhány szempontot figyelembe venni. A Bárdi Autó azt ajánlja, csak olyan helyen vegyünk akkumulátort, ahol az alkatrészre járó egy év kötelező garanciára is odafigyelnek: számlát, nyugtát adnak, valamint bélyegzővel érvényesítik a garanciát.

Hiába tűnik ugyanis újnak az aksi, az 5-8 hónap után már túltárolt lesz, az önkisülés miatt pedig esik a hatásfoka. Nem árt a nagyobb indítóárammal bíró, igaz drágább darabokra áldozni, hiszen ezekkel könnyebben indulnak az autók, ami élettartamukat is meghosszabbítja. A start-stop rendszerrel ellátott újabb gépkocsik – amelyek automatikusan leállnak a kisebb várakozásokkor, így a piros lámpánál – pedig speciális aksit igényelnek a több indítás miatt, ezek EFB vagy AGM felirattal vannak ellátva.

tozsdeforum.hu


Kapcsolódó információk

2015.03.05

300 százalékkal növelhető az akkumulátor üzemideje

Néhány szakember már az akkumulátortervezés Szent Gráljaként hivatkozik arra az eredményre, amit a Stanford Egyetem kutatóinak sikerült elérniük. A Szent […]

további részletek
2014.03.25

Két hétig bírja töltés nélkül az új okostelefon

Egy készülék azoknak, akik csak a lehető legritkábban szeretnék töltőre dugni smartphone-jukat. Az elmúlt időkben hozzászokhattunk már ahhoz, hogy amennyiben […]

további részletek
2009.03.12

Új miniatűr üzemanyagcella a Sonytól

A Sony fejlesztői elkészítették az első olyan üzemanyagcellát, amely mérete és teljesítménye alapján már elég jó a mai mobiltelefonokhoz, így […]

további részletek
2022.12.05

Mindent átíró akkumulátor-fejlesztést mutattak be, aztán Kína megszerezte az egészet

A Pacific Northwest National Laboratory (PNNL) által kifejlesztett vanádium-oxidációs-redukciós áramlásos akkumulátor (VRFB) tervezete egy kínai vállalat kezébe került, amely azóta […]

további részletek