Akkumulátor Blog

Mi hajtja a Teslákat?

2017.10.15

Újfajta akkucellákat épít be az új Model 3-ba a Tesla, amelyek méretben és teljesítményben is meghaladják a korábbi, ceruzaelem méretű egységeket. A Model 3 az 50, valamint a 75 kilowattórás energiatároló egységgel is megvásárolható lesz.

A Tesla egészen eddig az 18650-es lítiumion akkucellákat alkalmazta a Model S és a Model X SUV nevű modelljeiben energiatároló kapacitásaként. A cellák mindegyike 65 milliméter hosszú és 18 milliméteres átmérővel rendelkezik, vagyis nem sokkal nagyobb, mint egy közönséges ceruzaelem (AA).

Némileg leegyszerűsítve, a lítiumion akkumulátorok alapvetően három fő komponensből állnak: egy anódból, katódból, illetve a kettőt elválasztó és összekötő, az akkumulátort kitöltő elektrolit oldatból.

A társaság 85 és 90 kilowattórás energiatároló egységei 16 darab akkumulátorcsomagból állnak össze, amelyek mindegyike 444 cellát tartalmaz. 100 kilowattórás egységében ugyancsak 16 csomag van, de ezek mindegyikébe már 516 darab cella fér bele – köszönhetően a hűtőrendszer újrakonfigurálásának.

A Tesla ugyan nem ad garanciát teljesítményromlás ellen, a felhasználók visszajelzései alapján azonban az akkumulátorok évente legfejlebb 2 százalékot veszítenek kapacitásukból. Vagyis alaptalannak tűnik az a különösen az első modell piacra kerülése, 2012 idején hallható fogyasztói aggály, miszerint az autó energiatároló rendszerét esetleg ötévente cserélni kell majd.

Az új Model 3-ban azonban a Tesla már másfajta akkumulátor cellákat alkalmaz. Az úgynevezett 2170-es cella 70 milliméter hosszú, átmérője pedig 21 milliméter. Térfogata 46 százalékkal, hatékonysága pedig 15 százalékkal haladja meg az előző, 18650-es cellát.

Mi hajtja a Teslákat?

A Model 3 a 100 kilowattórás erőforrás mellett 50, valamint 75 kilowattórás energiatároló egységgel is megvásárolható lesz. Ezek hatótávolsága egy töltéssel valamivel több mint 350, illetve mintegy 500 kilométer lesz.

Érdekes, hogy az Amerikai Környezetvédelmi Hivatal (EPA) saját közlése szerint a 75 kilowattórás akkumulátor képes 80,5 kilowattóra leadására is, vagyis a társaság által megadott adat egyfajta hasznos energiamennyiségre utalhat, nem pedig az elméleti csúcs.

Bizonyos félelmek szerint az elektromos autókba beépített akkumulátorok egy esetleges ütközés esetén potenciális veszélyforrást jelenthetnek az autó utasaira nézve. Hogy mennyire reális ez a kockázat, azt igyekeztek ellenőrizni az alábbi, tengerentúlról származó videóban, amidőn egy kiszolgált Teslából származó akkumulátorcsomagot, illetve cellákat különféle válogatott teszteknek vetették alá. Ennek során egyebek mellett háztetőről hajították le, darabokra szedték, majd fejszével támadtak a cellákra. Az elemek robbanás és bármilyen veszélyre utaló tünet nélkül/mentesen mentek át a tortúrán.

portfolio.hu


Kapcsolódó információk

2013.03.05

Jön az SMS: most érdemes feltölteni az akkumulátort

Informatikai cégek sora verseng annak megoldásán, hogyan lehetne elérhető közelségbe hozni a szélenergia a közúti közlekedésben való hasznosítását. A cél, […]

további részletek
2018.07.25

Nagyon olcsó akkumulátort fejlesztettek Tajvanban

A Cheng Kung egyetemen készült el az az akkumulátor-prototípus, ami elektrolitként nátrium-ion oldatot használ. Az előállítási költséget egy hagyományos akksi […]

további részletek
2020.09.05

A Realme rákontrázott a gyorstöltésre: újdonságuk 3 perc alatt tölti 33 százalékra az akkumulátort!

Mindössze egyetlen nappal azt követően, hogy az Oppo bemutatta legújabb, 125W-os gyorstöltő berendezését, a Realme is bejelentkezett, hogy egy hasonló […]

további részletek
2024.10.25

Beelőz Kína, jövőre jönnek a szilárdtestakkuval

Az MG Motor 2025 során elkezdi szilárd elektrolitos akkumulátorokkal szerelni az autóit. Ezzel minden konkurenst maguk mögött hagynak. A Toyota […]

további részletek