Ha ez tényleg működik, az áttörés: szén-dioxidból csinál áramot egy új akkumulátor
2018.12.15A Massachusettsi Műszaki Egyetem kutatói olyan akkumulátort fejlesztenek, amely képes egyszerre két, igen komoly problémát is megoldani: csökkenti a szén-dioxid szintjét és áramot termel az akkumulátorok számára.
A globális felmelegedéssel összefüggésben alapvetően két dolog foglalkoztatja most nagyon a tudósokat: hogyan lehet a szén-dioxidot kivonni a légkörből, és miként lehet minél hatékonyabb akkumulátorokat építeni. Utóbbi problémáját az elektromos autók kapcsán is jól ismerjük, előbbi azonban még ennél is összetettebb probléma.
A kutatók évek óta azt próbálják kitalálni, hogyan lehetne a szén-dioxidból kivonni a szenet, majd a föld alatt, vagy az óceánban eltárolni azt. A Massachusettsi Műszaki Egyetem szakemberei szerint a legnagyobb probléma a jelenlegi, szén-dioxid leválasztó- és tároló rendszerekkel (CCS), hogy miközben hatékonyan szűrik ki a szén-dioxidot, mielőtt az a légkörbe jutna, ehhez rengeteg energiára van szükségük.
Egy 2014-es tanulmány szerint egy erőmű kapacitásának akár 30 százlékát is felhasználhatja egy ilyen rendszer, amely végső soron nem hasznosítja, csupán tárolja a szilárd halmazállapotúvá konvertált szén-dioxidot. A kutatók ezért arra is keresik a választ, hogy más anyaggá átalakítva miként lehetne a CO2-ot üzemanyagként hasznosítani. Sok évnyi kísérletezés után most úgy tűnik, sikerült megtalálni a kérdésre a választ.
A ScienceAlert beszámolója szerint az MIT szakemberei egy olyan lítium-alapú akkumulátort fejlesztettek, amely közvetlenül az erőműből szívja fel a szén-dioxidot, majd a segítségével elektrolitot állít elő – ami az akkumulátorok egyik fő komponense.
A lítium-szén-dioxid akkumulátoroknak általában valamilyen fém katalizátorra van szükségük, hogy működni tudjanak. Ezek a katalizátorok azonban jelentősen növelik a költségeket, a végbemenő kémiai reakciót pedig nehéz kontrollálni. Az MIT kutatói a probléma kiküszöbölésére egy olyan akkumulátort fejlesztettek ki, amelyben a szén-dioxid folyékony formában van jelen, amit az amin-oldathoz adnak hozzá.
© MIT
Betar Gallant, a kutatócsoport vezetője szerint a két anyagot – a vizes aminokat és a nemvizes elektrolitot – általában nem szokták együtt használni, de a tapasztalat szerint a kombinálásuk növelheti a kisülési feszültséget (vagyis azt az időt, amíg az akkumulátor áramot képes leadni) és lehetővé teszi a szén-dioxid tartós átalakítását. Vagyis a rendszer gyakorlatilag felszívja a CO2-ot, amivel elektromos áramot fejleszt.
Bár a technológiában komoly potenciált látnak a szakemberek, egyelőre van néhány igen jelentős probléma. Az ilyen akkumulátorok életciklusa ugyanis csupán 10 feltöltés-lemerülés, amit sokszorosára kell növelni, ha használható eszközt szeretnének készíteni. Gallant szerint az irány jó, de az akkumulátorra még éveket kell majd várni.
hvg.hu
Kapcsolódó információk
Megvan az örök életű mobiltelefon akkumulátor
Egy amerikai egyetemi hallgató találmánya lehet a megoldás a mobiltelefonok hamar kimerülő akkumulátoraira. Az arizonai Phoenixben megrendezett Intel International Science […]
Feltalálták az akkumulátorok Szent Grálját
Évek óta próbálkoznak azzal kutatók, hogy új akkumulátortechnológiát fejlesszenek ki, ám a kutatások rendkívül lassan haladnak. Az amerikai energetikai minisztérium […]
Sokkal hatékonyabb akkumulátorokat ígér az Elysia
A WAE Technologies megoldásából autóipari OEM-ek, flottaüzemeltetők és akkumulátorbefektetők egyaránt sokat profitálhatnak, hiszen a cég Elysia leányvállalatának szoftver- és felhőszolgáltatása […]
Hat órával bírhatják tovább a mobilok
Az Amprius cég új típusú lítium-ion akkumulátorai 25 százalékkal nagyobb üzemidőt ígérnek a jelenlegi telepeknél. Ez egy okostelefon esetében akár […]