Akkumulátor Blog

A cink-levegő akkumulátor forradalmasíthatja az elektromos járműipart?

2023.12.15

Rendszeresen érkeznek a hírek arról, hogy egy új akkutechnológiát vizsgálnak éppen a kutatók, vagy a mérnökök, ami aztán majd jó eséllyel kihívója lesz napjaink legelterjedtebb akkutechnológiájának. Az újdonságról érkező híreket tovább olvasva aztán azt látni, hogy bár sok előnye van az adott technológiának (általában a fenntarthatóság tekintetében), de azért vannak még leküzdendő akadályok.

Mostani alanyunk is egy ilyen technológia, ami a Cink-Levegő (Zinc-Air) kémián alapszik. Az újdonságról már alaposabb leírás is elérhető angol nyelven, amit egyébként ausztrál tudósok az ottani Edith Cowan Egyetemen vizsgálnak.

A cink-levegő akkumulátor egy cinkből készült negatív elektródából és egy oxigén-alapú pozitív elektródából áll. Legnagyobb hátrányuk a légelektródák gyenge teljesítménye és a rövid élettartam miatt korlátozott teljesítmény volt, egészen mostanáig.

A kutatók áttörése lehetővé tette a mérnökök számára az akkumulátorok újratervezését új anyagok, például szén, olcsóbb vas és kobalt-alapú ásványok kombinációjával. Továbbá a cink-levegő akkumulátorok nagyobb energiasűrűséggel rendelkeznek, mint a lítium-ion akkumulátorok, ami azt jelenti, hogy több energiát tudnak tárolni kisebb helyen. Ez hatékonyabbá teszi őket, és hosszabb távolságokon is képesek meghajtani az elektromos járműveket. Előállításuk is olcsóbb, mint a lítium-ion akkumulátoroké, ami megfizethetőbbé teheti őket a fogyasztók számára. Továbbá a cink-levegő akkumulátorok élettartama hosszabb, mint a lítium-ion akkumulátoroké.

A tanulmány vezető szerzője, Dr. Muhammad Rizwan Azhar szerint: „Az újratölthető cink-levegő akkumulátorok egyre vonzóbbak olcsóságuk, környezetbarátságuk, nagy elméleti energiasűrűségük és eredendő biztonságuk miatt. Az új generációs nagy hatótávolságú járművek és elektromos repülőgépek piacra kerülésével egyre nagyobb szükség van a biztonságosabb, költséghatékonyabb és nagy teljesítményű akkumulátorrendszerekre, amelyek felülmúlhatják a lítium-ion akkumulátorok képességeit.”

Ezek nagyon jól hangzó referenciák, azonban itt jön a DE szócska. A cink-levegő akkumulátoroknak ma még olyan problémái vannak, amelyekkel foglalkozni kell, mielőtt széles körben alkalmaznák őket. Az egyik kihívás az, hogy a levegőelektróda idővel elhasználódik, ami csökkentheti az akkumulátor teljesítményét, illetve a cink-levegő akkumulátorok alacsony hőmérsékleten kevésbé hatékonyak.

A tanulmány még korai szakaszában jár, de az Edith Cowan Egyetem kutatói bizakodóak, hogy kereskedelmileg életképes, és az elektromos autókhoz szükséges áttörést fognak elérni a cink-levegő akkumulátorokkal.

e-cars.hu


Kapcsolódó információk

2012.11.05

Már készül a hajlékony akkumulátor

Rugalmas lítium-ion akkumulátorcellát mutattak be nemrég Koreában, mely hajlítás hatására nem veszít kapacitásából, sőt élettartamát tekintve is bírja a gyűrődést.

további részletek
2015.01.05

Hajlékony akkumulátort leplezett le a Samsung

Hajlítható akkumulátort mutatott be a Samsung a dél-koreai InterBattery 2014 konferencián. Az akár fel is tekerhető telepek várhatóan a viselhető […]

további részletek
2022.02.15

Jobban bírja a gyűrődést az újrahasznosított akkumulátor

Bizonyos nyersanyagokból hiány lehet, ezért nagyon is megéri az elhasznált aksikat feldolgozni. Több ezer töltéssel több feltöltést bírtak az újrahasznosított […]

további részletek
2016.06.25

Véletlenül felfedezték a 400-szor tartósabb akkumulátort

Az akkumulátorok újratölthetőségük miatt sokkal tartósabbak, mint az elemek. Ugyanakkor a berendezések idővel gyengülnek, ennek oka általában a belsejükben található […]

további részletek