Akkumulátor Blog

A papírakkumulátorok sokkolhatják a piacot

2021.09.05

A most használt lítiumion-akkumulátoroknál hatékonyabb energiatárolási megoldást ígér a japán Nippon Paper: cellulóz nanoszálakat használnának fel, ami kisebb környezeti terhelést, megújuló forrást jelenthetne az energetikai megoldások piacán. Sok kutató szkeptikus, de a vállalat nagyon határozott a terveit illetően.

“Gyorsabban kell haladnunk a más vállalatokkal való együttműködésben, hogy gyakorlati felhasználási lehetőségeket találjunk” – mondta Toru Nozawa, a Nippon Paper vezérigazgatója egy interjúban. A cellulóz nanoszál, vagy CNF alapú szuperkondenzátorok “olyan területeken alkalmazhatók, ahol lítiumion-akkumulátorokat használnak, például autókban és okostelefonokban”. A cég célja, hogy 2025-ben az oszakai világkiállításon bemutatásra kész kísérleti energiatároló rendszerrel rendelkezzen, és egy évtizeddel későbbre teljes mértékben kereskedelmi forgalomba hozza a technológiát.

A Nippon Paper Industries új áttörést szeretne elérni a cellulóz nanoszálak – a cellulózpép százmikronos vagy annál kisebb méretűre történő finomításával előállított anyagok, amelyeket jelenleg olyan termékekben használnak, mint a pelenkák vagy élelmiszer-adalékanyagok – felhasználása terén azzal a céllal, hogy olyan szuperkondenzátorokat hozzon létre, amelyek a meglévő akkumulátoroknál sokkal jobb teljesítményű és kisebb környezeti terheléssel tárolhatják és bocsáthatják ki az energiát – írja a Bloomberg a fejlesztés technikai hátteréről.

A szuperkondenzátorok tömeg nélküli elektronokat tartanak elektromos mezőben, míg az akkumulátorok kémiai formában tárolják az energiát. A különbségek miatt az előbbiek ideálisak rövid és intenzív energiaimpulzusok – például egy fényképezőgép vakujának villanásához szükséges áram – leadására, de tárolókapacitásuk csak töredéke a lítium-ion akkumulátorokénak. Ez évtizedek óta azt jelenti, hogy a szuperkondenzátorok hiánypótló szerepet töltenek be a laptopok memóriabiztosító rendszereiben, a szélturbinák motorjainak állásszabályozásában vagy egyes hibrid és plug-in járművek fékezésekor az energiavisszatöltésben. A szuperkondenzátorok egy olyan energiatároló rendszer régóta nem megvalósított ígéretét is magukban hordozzák, amely drámaian rövidebb feltöltési időt, kevesebb biztonsági kockázatot és az olyan drága fémektől, mint a kobalt vagy a nikkel, való függetlenséget ígéri.

Akkumulátor, csak nem olyan

“A szuperkondenzátorok számára rengeteg lehetőség van arra, hogy technológiaként tovább növekedjenek, de teljesen más technológiai szegmensben vannak, mint az akkumulátorok” – mondta Sam Jaffe, a coloradói Boulderben működő Cairn Energy Research Advisors ügyvezető igazgatója, egy iparági tanácsadó. “A szuperkondenzátorok nem és soha nem is lesznek a lítiumion-akkumulátorok versenytársai” – vélekedett Jaffe.

A meglévő lítium-ion akkumulátorok továbbfejlesztése is kihívást jelent, amelyek rutinszerűen jó energiatárolási kapacitást biztosítottak, de korábban korlátot jelentett a lassú újratöltés. Most egyes akkumulátor-technológiák 30 perces töltési időt kínálnak, és a vállalatok, köztük a Volkswagen, ezt az időtartamot körülbelül 12 percre kívánják csökkenteni – mondta James Frith, a BloombergNEF elemzője.

A szuperkondenzátorok támogatói ragaszkodnak ahhoz, hogy érdemes kitartani. Az energiasűrűség már javul, és a CNF-ek felhasználásával az alkatrészek újabb nagy lépést tehetnek előre – mondta Mikio Fukuhara, a Tohoku Egyetem kutatója, aki a Nippon Paperrel együttműködött.

A Nature folyóiratban márciusban megjelent tanulmányban egy Fukuharát is magában foglaló tudóscsoport bizonyítékot szolgáltatott arra, hogy a CNF-eket (Cellulose Nanofibers, vagyis cellulóz nanoszálakat) használó szuperkondenzátorok nagy mennyiségű villamos energia tárolására alkalmasak, és potenciálisan alkalmasak a használati tárgyak esetében, a közlekedési eszközöknél és a megújuló energia tárolására (bár itt egyelőre ígéretesebb megoldásnak tűnik a zúzott bazalt kisütése).

A korai felhasználási esetek az alacsony feszültséget használó eszközök, például okostelefonok vagy okosórák lennének, mondta Fukuhara a Bloomberg kérdésére. A szuperkondenzátorok elektromos járművekben való alkalmazása lenne a “végső alkalmazás”, és ehhez további fejlesztésekre lenne szükség, részben azért, mert az autók nagyobb feszültséget használnak. “Biztos vagyok benne, hogy a jövőben felváltja majd a lítium-ion akkumulátorokat, és döntő tényező lesz a környezet megmentésére irányuló erőfeszítésekben” – mondta a kutató.

Ez egy újabb ipari forradalom lesz

– tett hangzatos ígéretet Fukuhara.

A jobb szuperkondenzátorok kifejlesztésén dolgozó más projekteken dolgozó versenytársak is bizakodók. “Ha a fejlesztés befejeződik, a technológiát az elektromos járművek és az energiatároló rendszerek kapacitásának és élettartamának növelésére fogják használni” – mondta Yoo Seung Joon, a dél-koreai Gwangju Institute of Science and Technology szerves elektrokémiai és energetikai anyagok laboratóriumának professzora.

A Nippon Paper keresi a lehetőségeket arra is, hogy a meglévő akkumulátorgyártók anyagellátását felemelje, miközben folytatja a rivális technológia fejlesztését. A vállalat legalább egy vezető gyártót felvett ügyfélként, és azt is fontolgatja, hogy ellátási központokat hoz létre olyan növekvő piacokon, mint Európa.

A termék mellett szól, hogy a Földön előforduló leggyakoribb szerves anyag, mert a növények vázanyagának nagy része cellulóz. Pontosabban a fa 40 százaléka, a gyapot 50 százaléka, a len és a kender 80 százaléka tartalmazza. Az anyag tehát megújuló forrásból is beszerezhető lenne, a papír pedig az egyik legkönnyebben lebomló hulladékfajta így fenntarthatóbb lenne az ilyen akkumulátorok megsemmisítése is a termékek életciklusának végén.

napi.hu


Kapcsolódó információk

2021.09.25

Startupok gondolják újra az akkumulátorok újrahasznosítását

Az gépjárművek hagyományos akkumulátoraihoz szükséges ólmot legtöbbször kohászat útján állítják elő, ami súlyos környezeti terheléssel jár. Ennek csökkentése érdekében vállalkozott […]

további részletek
2013.07.25

Hat órával bírhatják tovább a mobilok

Az Amprius cég új típusú lítium-ion akkumulátorai 25 százalékkal nagyobb üzemidőt ígérnek a jelenlegi telepeknél. Ez egy okostelefon esetében akár […]

további részletek
2009.06.09

Dizájnos külső akku iPhone-hoz és iPod-hoz

5 órányi plusz beszélgetési és majdnem egy napnyi zenélési idővel kecsegtet Thumbs Up kütyüje. A Thumbs Up nevű angol cég […]

további részletek
2020.06.05

Itt az első villanyautó, amelynek akkumulátorára tíz év garanciát adnak

A Lexus első elektromos autója, az UX 300e jövőre érkezik. Lesz egy nagy újdonsága. A jelenleg 95 százalékban öntöltő hibrid […]

további részletek