Akkumulátor Blog

A brit autóipar jövője nem a brexiten, hanem az akksikon múlik

2019.09.25

A Jaguar Land Rover igazgatója szerint az Egyesült Királyságnak helyben gyártott akkumulátorokra van szüksége, különben az autógyártók elhagyják az országot. Más szereplők szerint importtal is tartható a versenyképesség.

A megnyugvás szinte kézzelfoghatóvá vált a brit autóiparban, amikor a Jaguar Land Rover bejelentette, milliárdokat fektet elektromos autókat gyártó egységébe az Egyesült Királyságban. Miután két másik brit gyár, a Honda Swindonban, és a Ford Bridgendben található üzeme bezárt, Ralf Speth, a JLR vezérigazgatója nagy örömmel tudatta a Castle Bromwich-ben található üzem 2500 dolgozójával a jó híreket.

A gratulációk közepette Speth azonban arra figyelmeztetett, hogy a brit akkumulátoripar nem áll egészen jól kapacitás szempontjából. – Egy dolog tiszta; ha nem lesznek akkuk az Egyesült Királyságban, akkor az autógyártás is kivonul az országból – hangsúlyozta.

Az Egyesült Királyság mindezidáig nem vált világhatalommá akkumulátor-téren, pedig a lítium-ionos akksikat az Oxfordi Egyetemen találták fel az 1970-es években. Azonban végül a japán Sony hozta forgalomba először. Ez katasztrofális volt az országnak, amit nem lenne jó megismételni, legalábbis Mark Amor-Segan, a Warwicki Egyetem energetikai innovációs központjának főmérnöke szerint. De a kihívás mára aggasztó méreteket öltött – Kína már sok milliárdot költött elektromosjármű-iparára, továbbá a német kormány is több száz millió forintnyi összeggel támogatja az akkumulátoripart.
Egyelőre akkuimport van

A BMW most mutatja be új elektromos Minijét, amelyet Oxfordban fognak gyártani. A PSA a Vauxhall Astrákat Ellesmere Portban fogja gyártani, hagyományos és elektromos hajtással is. Az azonban még kérdéses, hogy honnan szerzik hozzájuk az akksit. A Hams Hallban található új JLR-üzem Ázsiából importálja az akkumulátor-cellákat, a BMW pedig Németországból.

A lehetőség a globális növekedésre hatalmas, azonban ha nem lesz brit akkumulátorgyártás, akkor számítások szerint 114 ezer, belső égésű motorokkal foglalkozó szakemberre nem lesz szükség 2040-re. Addigra az Egyesült Királyságnak éves szinten 200 gigawattórányi akkumulátorkapacitásra lesz szüksége, amely százszorosa a jelenleginek. Mindez 13 Elon Musk-féle Tesla gigagyárnak felel meg.

Az Advanced Propulsion Centre (Speciális Meghajtási Központ, APC) egymilliárd fontot (363 milliárd forintot) akar fektetni a tiszta autóipari technológiákba. Ez egy nonprofit szervezet, amely több, az elektromobilitásban érdekelt szereplőt koordinál.

Ian Constance, a Ford korábbi szenior gyártási igazgatója, az együttműködés vezetője elmondta, beszállítói láncot kell létrehozni, lehetővé téve, hogy az Egyesült Királyság így szerezzen előnyt riválisaival szemben. Harmincezer brit munkahelyet akar 2023-ig megvédeni, emellett 50 millió tonnával akarja csökkenteni az ország széndioxid-kibocsátását. Ennek eszköze az, hogy az akkumulátor értékláncot a lehető legjobban integrálják az országba. A szakember szerint az Ázsiából történő akkubehozatal nagyon hosszú és költséges beszállítói láncot eredményez.
A Williams szerint viszont nem kell nagy gyár

Már van néhány akkumulátorgyár Nagy-Britanniában, de ezek nem túl jelentősek; a Nissan Leaf számára az AESC gyárt Sunderlandben. A Forma 1-es Williams csapat és a Unipart vegyesvállalata, a Hyperbat átszerelt egy régi kipufogógyárat, ami most az Aston Martin Rapide E és a Lotus Evija modellek számára gyárt kis számban akkumulátorokat.

Paul McNamara, a Williams mérnökcsapatának technológiai vezetője szerint a brit gigagyáraknak csak akkor lenne értelme, ha a brit piacra gyártanának. Ez azt jelentené, hogy a nagy gyártóknak el kellene köteleződniük, hogy hazai terméket vásároljanak. – Az Egyesült Királyságban tapasztalható veszély, még akkor is, ha a JLR mondja, nem olyan nagy. Nem lesz továbbra se nehéz importálni más országokból – mondta a The Guardian brit napilapnak.

Gigagyár vagy kisebb üzemek, mindegy, de legyen már valami

A brit munkaerőpiacra gyakorolt hatás már idén is megmutatkozott, miután a Ford bejelentette, bezárja belső égésű motorokat gyártó üzemét Bridgendben. A szakszervezetek azt szerették volna, ha a gyárat felkészítik az elektromos technológiára, a Ford azonban közölte, hogy csak autógyárak mellett telepít akkumulátorgyárat. A szakszervezetek természetesen továbbra is amellett vannak, hogy létesüljenek akkumulátorgyárak.

Az ipar egy része szkeptikusan tekint arra, hogy a kis projektekbe való befektetések elegek lesznek Nagy-Britannia számára, és ezt sokan a brexit miatti bizonytalanságnak tekintik. Habár Constance biztos abban, hogy a brit akkumulátoripar virágozni fog, a gigagyárat illetően még hónapokra vannak a megegyezéstől a lehetséges befektetőkkel.

– A következő évtized közepéig le kell tennünk valamit az asztalra – mondta. – Hatalmas lehetőség van a piaci keresletben, de mindez rengeteg pénzbe kerül.

autopro.hu


Kapcsolódó információk

2021.10.25

Öt perc alatt feltölthető akkumulátort fejlesztettek ki elektromos autókhoz

Öt perc alatt feltölthető akkumulátort fejleszt elektromos autókhoz egy izraeli vállalkozás – jelentette a Jediót Ahronót című újság hírportálja, a […]

további részletek
2020.06.25

A termálvizek szolgálhatnak „tiszta” lítiummal Európa számára

A lítium az elektromos autók akkumulátorainak alapvető összetevője. Az Európai Unió a klímavédelmi vállalásainak teljesítésében, illetve az európai városok levegőjének […]

további részletek
2015.12.25

Szállítja otthoni akkumulátorait a Tesla

A cég elindította pilot programját, egyelőre csak a 7 kWh-s modellek kerülnek ki a vásárlókhoz, a nagyobb, 10 kWh kapacitású […]

további részletek
2013.08.05

A mobilt is tölti a szuperfüles

Már jövőre kapható lehet a mobil akkuját töltő, napelemes fejhallgató. Egy glasgow-i dizájner agyszüleménye az OnBeat nevű fejhallgató, amelynek pántját […]

további részletek