A Jaguar Land Rover igazgatója szerint az Egyesült Királyságnak helyben gyártott akkumulátorokra van szüksége, különben az autógyártók elhagyják az országot. Más szereplők szerint importtal is tartható a versenyképesség.

A megnyugvás szinte kézzelfoghatóvá vált a brit autóiparban, amikor a Jaguar Land Rover bejelentette, milliárdokat fektet elektromos autókat gyártó egységébe az Egyesült Királyságban. Miután két másik brit gyár, a Honda Swindonban, és a Ford Bridgendben található üzeme bezárt, Ralf Speth, a JLR vezérigazgatója nagy örömmel tudatta a Castle Bromwich-ben található üzem 2500 dolgozójával a jó híreket.

A gratulációk közepette Speth azonban arra figyelmeztetett, hogy a brit akkumulátoripar nem áll egészen jól kapacitás szempontjából. – Egy dolog tiszta; ha nem lesznek akkuk az Egyesült Királyságban, akkor az autógyártás is kivonul az országból – hangsúlyozta.

Az Egyesült Királyság mindezidáig nem vált világhatalommá akkumulátor-téren, pedig a lítium-ionos akksikat az Oxfordi Egyetemen találták fel az 1970-es években. Azonban végül a japán Sony hozta forgalomba először. Ez katasztrofális volt az országnak, amit nem lenne jó megismételni, legalábbis Mark Amor-Segan, a Warwicki Egyetem energetikai innovációs központjának főmérnöke szerint. De a kihívás mára aggasztó méreteket öltött – Kína már sok milliárdot költött elektromosjármű-iparára, továbbá a német kormány is több száz millió forintnyi összeggel támogatja az akkumulátoripart.
Egyelőre akkuimport van

A BMW most mutatja be új elektromos Minijét, amelyet Oxfordban fognak gyártani. A PSA a Vauxhall Astrákat Ellesmere Portban fogja gyártani, hagyományos és elektromos hajtással is. Az azonban még kérdéses, hogy honnan szerzik hozzájuk az akksit. A Hams Hallban található új JLR-üzem Ázsiából importálja az akkumulátor-cellákat, a BMW pedig Németországból.

A lehetőség a globális növekedésre hatalmas, azonban ha nem lesz brit akkumulátorgyártás, akkor számítások szerint 114 ezer, belső égésű motorokkal foglalkozó szakemberre nem lesz szükség 2040-re. Addigra az Egyesült Királyságnak éves szinten 200 gigawattórányi akkumulátorkapacitásra lesz szüksége, amely százszorosa a jelenleginek. Mindez 13 Elon Musk-féle Tesla gigagyárnak felel meg.

Az Advanced Propulsion Centre (Speciális Meghajtási Központ, APC) egymilliárd fontot (363 milliárd forintot) akar fektetni a tiszta autóipari technológiákba. Ez egy nonprofit szervezet, amely több, az elektromobilitásban érdekelt szereplőt koordinál.

Ian Constance, a Ford korábbi szenior gyártási igazgatója, az együttműködés vezetője elmondta, beszállítói láncot kell létrehozni, lehetővé téve, hogy az Egyesült Királyság így szerezzen előnyt riválisaival szemben. Harmincezer brit munkahelyet akar 2023-ig megvédeni, emellett 50 millió tonnával akarja csökkenteni az ország széndioxid-kibocsátását. Ennek eszköze az, hogy az akkumulátor értékláncot a lehető legjobban integrálják az országba. A szakember szerint az Ázsiából történő akkubehozatal nagyon hosszú és költséges beszállítói láncot eredményez.
A Williams szerint viszont nem kell nagy gyár

Már van néhány akkumulátorgyár Nagy-Britanniában, de ezek nem túl jelentősek; a Nissan Leaf számára az AESC gyárt Sunderlandben. A Forma 1-es Williams csapat és a Unipart vegyesvállalata, a Hyperbat átszerelt egy régi kipufogógyárat, ami most az Aston Martin Rapide E és a Lotus Evija modellek számára gyárt kis számban akkumulátorokat.

Paul McNamara, a Williams mérnökcsapatának technológiai vezetője szerint a brit gigagyáraknak csak akkor lenne értelme, ha a brit piacra gyártanának. Ez azt jelentené, hogy a nagy gyártóknak el kellene köteleződniük, hogy hazai terméket vásároljanak. – Az Egyesült Királyságban tapasztalható veszély, még akkor is, ha a JLR mondja, nem olyan nagy. Nem lesz továbbra se nehéz importálni más országokból – mondta a The Guardian brit napilapnak.

Gigagyár vagy kisebb üzemek, mindegy, de legyen már valami

A brit munkaerőpiacra gyakorolt hatás már idén is megmutatkozott, miután a Ford bejelentette, bezárja belső égésű motorokat gyártó üzemét Bridgendben. A szakszervezetek azt szerették volna, ha a gyárat felkészítik az elektromos technológiára, a Ford azonban közölte, hogy csak autógyárak mellett telepít akkumulátorgyárat. A szakszervezetek természetesen továbbra is amellett vannak, hogy létesüljenek akkumulátorgyárak.

Az ipar egy része szkeptikusan tekint arra, hogy a kis projektekbe való befektetések elegek lesznek Nagy-Britannia számára, és ezt sokan a brexit miatti bizonytalanságnak tekintik. Habár Constance biztos abban, hogy a brit akkumulátoripar virágozni fog, a gigagyárat illetően még hónapokra vannak a megegyezéstől a lehetséges befektetőkkel.

– A következő évtized közepéig le kell tennünk valamit az asztalra – mondta. – Hatalmas lehetőség van a piaci keresletben, de mindez rengeteg pénzbe kerül.

autopro.hu