Ettől él sokáig az akkumulátor 2. rész
2022.04.05Az általánosan az 1990-es évekig használt akkumulátorokban a probléma épp töltéskor jelentkezett, a kénsavat a megfelelő sűrűségre hígító desztillált víz egy része ugyanis hidrogénre és oxigénre bomlott a folyamat közben, és ezért az akkumulátorban folyamatosan csökkent a savszint. Mivel azonban az elektróda lemezek csak savoldat jelenlétében képesek feladatukat ellátni, a cellákat időnként desztillált vízzel utána kellett tölteni. Erre valók voltak a dugók. A megfelelő szintet a fehér, áttetsző műanyagházak megjelenésével a doboz oldalán feltüntetett csíkok jelezték.
Ilyen akkumulátort egyébként ma is kapni, igaz nem autókhoz, hanem motorkerékpárokhoz. Különös ismertetőjegyük a dugókon kívül, hogy az új akkumulátor csomagolása egy savoldatot tartalmazó flakont is tartalmaz, aminek tartalmát az akku életre keltésekor kell a cellákba tölteni. Ezek úgynevezett szárazon, előre feltöltött akkumulátorok, amelyek a sav betöltése után azonnal bevethetők. Korábban autókhoz is árultak ilyeneket, aminek az volt az oka, hogy a savval feltöltött régimódi, hagyományos akkumulátorok savval feltöltve csak legfeljebb fél évig voltak tárolhatók. A szárazon töltötteket sokkal tovább lehetett.
A vízbontási hajlam oka a masszákat tartó lemezrácsok ötvöző anyaga, az antimon volt. Ezt azért keverték a rácshoz, mert egyrészt merevítette az egyébként puha ólmot, másrészt csökkentette annak korróziós hajlamát. Antimonnal a pozitív rácsot kezelték, azonban idővel elkezdett átvándorolni a negatív rácsra, és ezzel kezdetét vette a jelentősebb vízbontás, különösen nagyobb töltőfeszültségeknél, amivel egyidejűleg az akkumulátor terhelhetősége is csökkent. Ezzel együtt ezek az akkumulátorok is eléltek akár öt-hat évig is, de folyamatosan figyelni kellett a folyadékszintjükre és a töltöttségükre. (Kellő nem odafigyeléssel én másfél év alatt nulláztam le egy ilyen, a motorból télire kivett akkut, míg egy ugyanolyan típusút a tél folyamán elvégzett havonként egyszeri mérsékelt merítéssel és feltöltéssel öt évig tartottam életben.)
totalcar.hu
Kapcsolódó információk
Nanotechnológia segítségével növelhetik az elektromos akkumulátorok kapacitását
Lehetséges megoldás A mai elektromos járművek egyik meghatározó problémája az, hogy “hatótávolságuk” korlátozott. A Tesla járművei ugyan 400 km-t is […]
Új technológiával duplázná meg az e-autók hatótávolságát a Volkswagen
A Volkswagen és a nemrégiben alapított QuantumScape együttműködésében készülő akkumulátorok az autók hatótávolságának növelésében hozhatják a legtöbb hasznot, de a […]
Visszahozta a cserélhető akkut az olcsó Nokia 2.2
Android One rendszerrel érkezik a 139 dolláros, cserélhető akkumulátoros Nokia 2.2. A HMD Global nagyon sokat tesz azért, hogy visszahozza […]
Ötször akkora kapacitást garantálhat a világ leghatékonyabb akkumulátora
A kutatók kifejlesztettek egy új akkumulátort, amellyel az állításuk szerint öt napig folyamatosan működtethető egy okostelefon, és egy elektromos jármű […]