Akkumulátor Blog

Ettől él sokáig az akkumulátor 2. rész

2022.04.05

Az általánosan az 1990-es évekig használt akkumulátorokban a probléma épp töltéskor jelentkezett, a kénsavat a megfelelő sűrűségre hígító desztillált víz egy része ugyanis hidrogénre és oxigénre bomlott a folyamat közben, és ezért az akkumulátorban folyamatosan csökkent a savszint. Mivel azonban az elektróda lemezek csak savoldat jelenlétében képesek feladatukat ellátni, a cellákat időnként desztillált vízzel utána kellett tölteni. Erre valók voltak a dugók. A megfelelő szintet a fehér, áttetsző műanyagházak megjelenésével a doboz oldalán feltüntetett csíkok jelezték.

Ilyen akkumulátort egyébként ma is kapni, igaz nem autókhoz, hanem motorkerékpárokhoz. Különös ismertetőjegyük a dugókon kívül, hogy az új akkumulátor csomagolása egy savoldatot tartalmazó flakont is tartalmaz, aminek tartalmát az akku életre keltésekor kell a cellákba tölteni. Ezek úgynevezett szárazon, előre feltöltött akkumulátorok, amelyek a sav betöltése után azonnal bevethetők. Korábban autókhoz is árultak ilyeneket, aminek az volt az oka, hogy a savval feltöltött régimódi, hagyományos akkumulátorok savval feltöltve csak legfeljebb fél évig voltak tárolhatók. A szárazon töltötteket sokkal tovább lehetett.

A vízbontási hajlam oka a masszákat tartó lemezrácsok ötvöző anyaga, az antimon volt. Ezt azért keverték a rácshoz, mert egyrészt merevítette az egyébként puha ólmot, másrészt csökkentette annak korróziós hajlamát. Antimonnal a pozitív rácsot kezelték, azonban idővel elkezdett átvándorolni a negatív rácsra, és ezzel kezdetét vette a jelentősebb vízbontás, különösen nagyobb töltőfeszültségeknél, amivel egyidejűleg az akkumulátor terhelhetősége is csökkent. Ezzel együtt ezek az akkumulátorok is eléltek akár öt-hat évig is, de folyamatosan figyelni kellett a folyadékszintjükre és a töltöttségükre. (Kellő nem odafigyeléssel én másfél év alatt nulláztam le egy ilyen, a motorból télire kivett akkut, míg egy ugyanolyan típusút a tél folyamán elvégzett havonként egyszeri mérsékelt merítéssel és feltöltéssel öt évig tartottam életben.)

 

totalcar.hu


Kapcsolódó információk

2021.11.15

Nyakunkon az akkumulátorok új korszaka

Az elektromos autók legdrágább, legtöbbet említett alkatrésze az akkumulátor, ezért ezek olcsóbbá tételére, könnyítésére és kapacitásuk növelésére hatalmas erőfeszítések zajlanak. […]

további részletek
2017.04.15

600 kilométert bír egy töltéssel ez az aksi

A Magyarországon is jelenlévő Samsung SDI Co. olyan új, gyorstöltésű gépkocsi-üzemanyagcellát mutatott be, amellyel 600 kilométert lehet megtenni egyhuzamban – […]

további részletek
2017.02.05

Megöli a hideg az akkumulátorokat

Kiugróan megnőtt az akkumulátorok iránti kereslet a hirtelen jött hideg miatt: az átlagos téli időszakhoz képest 450 százalékkal többre volt […]

további részletek
2023.11.05

Itt az új szuperaksi! 30 ezerszer tölthető és 30 évig működik!

Nagyjából négy évtizede találták fel a NASA tudósai a nikkel-hidrogén akkumulátorokat. Jelenleg is ilyeneket használ a Nemzetközi Űrállomás és a […]

további részletek