Ez az akkumulátor a belső égésű motorok legnagyobb híveit is megingathatja
2024.06.05A hatótávolsággal kapcsolatos aggodalom elleni háború folytatódik, mivel egyre több autógyártó mutat be új, ultragyors töltést támogató akkumulátorcsomagokat. Legutóbb a Geely tulajdonában lévő Zeekr lépett előre egy új lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátorral, amely egy kompatibilis töltőre csatlakoztatva mindössze 15 perc alatt 500 kilométerrel tudja növelni a hatótávolságot.
Az első modell, amely az „arany akkumulátor” előnyeit élvezheti, a Zeekr 007 elektromos szedán lesz, amelyet számos más jármű követ majd – írja a Carscoops. Az akár 500 kW-os töltési képességnek köszönhetően az ismeretlen kapacitású akkumulátor mindössze 15 perc alatt képes lesz 10%-ról 80%-ra feltölteni, és eközben a fent említett 500 kilométeres hatótávolságot növelni.
A kínaiak új Tesla-konkurens szedánja a PMA2+ architektúrára épül, amely a Geely SEA platformjának származéka, és akár 870 kilométeres CLTC szabvány szerinti hatótávolságot ígér.
Bár az LFP (lítium-vas-vas-formájú) akkumulátorok általában alacsonyabb energiasűrűséggel rendelkeznek az NMC (nikkel-magán-kobalt) akkumulátorokhoz képest, a Zeekr mérnökeinek sikerült ezt okos tervezéssel megdönteniük. Új anyagok és egy egyszerűsített szerkezeti kialakítás alkalmazásával a vállalat lenyűgöző, 83,7%-os térfogatkihasználási arányt ért el, ami azt jelenti, hogy az új akkumulátorcsomag kompakt és energiasűrű lesz.
Csak a viszonyítás kedvéért: a CATL Qilin nikkel-mangán-kobalt akkumulátor, amelyet jelenleg a Zeekr 001 shooting brake és 009 minivan modelljeiben használnak, lényegesen alacsonyabb, 72%-os térfogatkihasználási aránnyal rendelkezik.
Nagy sűrűsége ellenére a Zeekr hangsúlyozza, hogy új akkumulátora nagyon biztonságos és tűzálló. Ellenálló képességét állítólag a kínai Nemzeti Gépjármű Minőségellenőrzési és Vizsgálati Központ által végzett szigorú biztonsági tesztek bizonyították.
Az „arany akkumulátort” a Geely gyártja majd a csöcsiangi Quzhou-ban. A saját akkumulátorok házon belüli fejlesztésével és gyártásával az autógyártó célja, hogy csökkentse a külső beszállítóktól való függőségét, és csökkentse az elektromos járművek gyártási költségeit, így még versenyképesebbé váljon ezen a gyorsan fejlődő piacon. Hasonló stratégiát követ a rivális márka, a Nio is, amely nemrég jelentette be saját akkumulátorcsomagjának kifejlesztését.
Az Autocar jelentése szerint a Zeekr új lítium-vas-foszfát (LFP) egysége végül más Geely tulajdonú márkák, köztük a Geometry, a Polestar, a Proton, a Smart, a Volvo és még a Lotus modelljei is megtalálják majd az utat.
A Zeekr ígéretet tett arra, hogy 2026-ig több mint 10 000 ultragyors töltőoszlopot fog építeni a kínai töltőhálózatába, a jelenleg 401 helyszínen rendelkezésre álló 2200 egység mellé. Azonban az ezek által jelenleg kínált 360 kW-os töltési sebesség nem használná ki a Zeekr 007 500 kW-os töltési képességét.
nrgreport.com
Kapcsolódó információk
Megcsinálták a rugalmas akkumulátort, 5000 százalékkal is meg lehet nyújtani
Kínai kutatók a hajlítható akkumulátorok után rugalmas egységet fejlesztettek, ami a jelek szerint a kapacitását is jól tartja.
Spenót-akkumulátor notebookokba és mobiltelefonokba?
Az új spenótból készült chip működése hasonlít arra a természetben megtalálható módszerre, amelynek segítségével a növények a működésükhöz szükséges energiát […]
Újra feltalálták a lítiumion-akkumulátort: nem gyullad ki és nagyobb kapacitású
Nagy energiasűrűsége és hosszú élettartama miatt a lítiumion-akkumulátor gyakran előfordul elektronikai eszközökben és persze elektromos autókban is, de mint minden […]
Az időhajlító kvantum-akkumulátorok jelenthetik a jövőt
Elsőre szinte felfoghatatlan, de az energiatárolás jövője a kvantum-akkumulátorokban rejlhet. Ezek az akkumulátorok olyan kvantumjelenségeket használnak fel, amelyek látszólag gúnyt […]