Akkumulátor Blog

Grafénnel leheltek új életet Edison akkumulátorába

2012.12.15

A Thomas Edison által több mint száz éve kifejlesztett, tölthető akkumulátoros technológiát fejlesztette tovább a Stanford Egyetem csapata.

Az eredeti nikkel-vas akkumulátort a 20. század elején fejlesztették ki az elektromos autók meghajtására. Azonban napjainkban már csak néhány vállalat használja, főleg azért, hogy a napelemekből és szélturbinákból származó többletelektromosságot eltárolja. Az eredeti Edison-akkumulátort órákig tartott feltölteni, tökéletesített verziója már percek alatt képes erre. A kutatásról a Nature Communications folyóirat számolt be.

Az eredeti akkumulátor nikkelkatódból és vasanódból állt, melyeket lúgos oldatban fürdetnek. Általában szenet használnak vezető anyagként, a Stanford csapata viszont a teljesítmény növelése érdekében grafént – egy atom vastagságú szénréteg – alkalmazott.

„A hagyományos elektródáknál az emberek a vas- és nikkelanyagokat elegyítik a jó vezetőképességű szénnel – mondja Hajliang Vang, a vizsgálat vezetője. – Mi ehelyett vas-oxid nanokristályokat növesztettünk a grafénra és nikkel-hidroxid nanokristályokat a szén nanocsövekre.” Ez a módszer elősegítette, hogy a kutatók az akkumulátor töltési sebességét közel ezerszeresére növeljék.

A prototípus csak egy elemlámpa működtetéséhez elég erős, de a csapat azt reméli, hogy egy nap modern elektromos járművekhez vagy legalább „energianövelő” forrásként lehet majd alkalmazni.

Bíznak benne, hogy új életet lehelhetnek a nikkel-vas akkumulátorba.
Vang szerint az akkumulátor kiegészítheti a ma használatos lítium-ion akkumulátorokat, melyeket az elektromos autókban alkalmaznak, így „növelhetik azok teljesítményét a gyorsulás és fékezés folyamán”. Emellett vészhelyzetben is alkalmazhatóak lennének, amikor valamilyen készüléket nagyon gyorsan kell feltölteni.

Az elektromos autók nem újak, az első már a 19. században megjelent. Az 1900-as évek elején készítettek közül igen sokat Edison akkumulátora hajtott, melyet a vasútnál és a bányászatban tartalék energiaforrásként is felhasználtak.

hirado.hu


Kapcsolódó információk

2012.11.30

2025-re 70 százalékkal lesznek olcsóbbak az akkumulátorok

Egy új McKinsey jelentés szerint az elkövetkezendő bő 10 évben jelentősen csökkenni fog az akkumulátorok ára, ami egyben az elektromos […]

további részletek
2013.05.25

Vezeték nélkül tölthető Mitsubishi

Már nemcsak elektromos mini-, hanem kisautója is van a Mitsubishinek. A CA-MiEV ráadásul vezeték nélkül is tölthető. A Mitsubishi még […]

további részletek
2013.06.25

Soha le nem merülő mobiltelefonon dolgozik a Nokia

A Nokia egy olyan mobiltelefon kifejlesztésén dolgozik amely képes lenne akár éveken, sőt, évtizedeken keresztül is a felhasználója rendelkezésére állni […]

további részletek
2010.10.31

Sószemnyi akkumulátort terveznek

A hosszútávú cél egy olyan akkumulátor, ami nem nagyobb egy sószemnél.

további részletek