Akkumulátor Blog

Mi hajtja a Teslákat?

2017.10.15

Újfajta akkucellákat épít be az új Model 3-ba a Tesla, amelyek méretben és teljesítményben is meghaladják a korábbi, ceruzaelem méretű egységeket. A Model 3 az 50, valamint a 75 kilowattórás energiatároló egységgel is megvásárolható lesz.

A Tesla egészen eddig az 18650-es lítiumion akkucellákat alkalmazta a Model S és a Model X SUV nevű modelljeiben energiatároló kapacitásaként. A cellák mindegyike 65 milliméter hosszú és 18 milliméteres átmérővel rendelkezik, vagyis nem sokkal nagyobb, mint egy közönséges ceruzaelem (AA).

Némileg leegyszerűsítve, a lítiumion akkumulátorok alapvetően három fő komponensből állnak: egy anódból, katódból, illetve a kettőt elválasztó és összekötő, az akkumulátort kitöltő elektrolit oldatból.

A társaság 85 és 90 kilowattórás energiatároló egységei 16 darab akkumulátorcsomagból állnak össze, amelyek mindegyike 444 cellát tartalmaz. 100 kilowattórás egységében ugyancsak 16 csomag van, de ezek mindegyikébe már 516 darab cella fér bele – köszönhetően a hűtőrendszer újrakonfigurálásának.

A Tesla ugyan nem ad garanciát teljesítményromlás ellen, a felhasználók visszajelzései alapján azonban az akkumulátorok évente legfejlebb 2 százalékot veszítenek kapacitásukból. Vagyis alaptalannak tűnik az a különösen az első modell piacra kerülése, 2012 idején hallható fogyasztói aggály, miszerint az autó energiatároló rendszerét esetleg ötévente cserélni kell majd.

Az új Model 3-ban azonban a Tesla már másfajta akkumulátor cellákat alkalmaz. Az úgynevezett 2170-es cella 70 milliméter hosszú, átmérője pedig 21 milliméter. Térfogata 46 százalékkal, hatékonysága pedig 15 százalékkal haladja meg az előző, 18650-es cellát.

Mi hajtja a Teslákat?

A Model 3 a 100 kilowattórás erőforrás mellett 50, valamint 75 kilowattórás energiatároló egységgel is megvásárolható lesz. Ezek hatótávolsága egy töltéssel valamivel több mint 350, illetve mintegy 500 kilométer lesz.

Érdekes, hogy az Amerikai Környezetvédelmi Hivatal (EPA) saját közlése szerint a 75 kilowattórás akkumulátor képes 80,5 kilowattóra leadására is, vagyis a társaság által megadott adat egyfajta hasznos energiamennyiségre utalhat, nem pedig az elméleti csúcs.

Bizonyos félelmek szerint az elektromos autókba beépített akkumulátorok egy esetleges ütközés esetén potenciális veszélyforrást jelenthetnek az autó utasaira nézve. Hogy mennyire reális ez a kockázat, azt igyekeztek ellenőrizni az alábbi, tengerentúlról származó videóban, amidőn egy kiszolgált Teslából származó akkumulátorcsomagot, illetve cellákat különféle válogatott teszteknek vetették alá. Ennek során egyebek mellett háztetőről hajították le, darabokra szedték, majd fejszével támadtak a cellákra. Az elemek robbanás és bármilyen veszélyre utaló tünet nélkül/mentesen mentek át a tortúrán.

portfolio.hu


Kapcsolódó információk

2020.06.15

Ezért jobb a lítium-ionos akkumulátor a savasnál

Bár a lítium-ionos akkumulátorok előállítása költségesebb, egész életciklusokat tekintve olcsóbbak lehetnek, mint a savas akkumulátorok. Emellett üzemeltetésük és cseréjük biztonságosabb, […]

további részletek
2019.06.15

Ha az akkumulátor lesz az új olaj, akkor Kína lesz az új Szaúd-Arábia?

Az USA-ban és Európában is komoly lobbizásba kezdtek az elektromos autók gyártói, hogy a kormányok és az Európai Bizottság segítsék […]

további részletek
2022.06.15

A fából készült akkumulátor lehet a tiszta energia jövője?

A környezetbarát alternatíva számos területen maga mögé utasítja a lítium-ion akkumulátorokat, felhasználásuk pedig az elektromos autók előállítása során is előnyös […]

további részletek
2020.10.15

Már fejlesztik az 1000 évig működő akkumulátort

Az okostelefonoktól kezdve az elektromos autókig bezárólag, a világ energiatárolási megoldásainak jelenleg központi elemét jelenti a lítium-ion technológia. A lítium-ion […]

további részletek