Akkumulátor Blog

Miniatűr „poroltókkal” előznék meg az akkumulátor-tüzeket

2017.03.05

A telefonokban, a laptopokban és más hordozható készülékekben használt lítiumion-akkumulátorok alacsony súlyuk és jó hatásfokuk miatt nagyon elterjedtek napjainkban. Használatukat ugyanakkor némileg korlátozza, hogy nagyon tűzveszélyesek a bennük található gyúlékony folyadékok miatt. Ha egy ilyen akku zárlatos lesz, addig melegszik, míg ezek a folyadékok elpárolognak és kigyulladnak, rosszabb esetben pedig akár fel is robbanhatnak.

Ez a probléma 2016-ban a Samsung Galaxy Note 7 készülékek globális visszahívásához vezetett, előtte pedig a vadonatúj Boeing 787 Dreamliner repülőgépekben okozott többször is gondot. Éppen ezért sokan dolgoznak azon, hogyan lehetne úgy átalakítani a lítiumion-akkukat, hogy azok rövidzárlat esetén se jelentsenek különösebb veszélyt. Az egyik opciót az elektrolitba rakott égésgátló anyagok jelenthetik, ezek azonban az eddigi kísérletek alapján rontják a folyadék vezetőképességét, és ezzel az akku teljesítményét is.

A Stanford kutatói azonban talán végre megoldást találtak erre a gondra. Az égésgátló anyagot polimer kapszulákba helyezték (a mellékelt képen ezek egy rácsba állnak össze), amely így nem érintkezik az elektrolittal, amíg az akku üzemszerűen működik. Ha viszont a rendszer felforrósodik, a kapszulák vékony fala megolvad, az égésgátló kiszabadul, és megelőzi, hogy lángra lobbanjon az akku, vagy ha az már eleve ég, gondoskodik a tűzoltásról.

A kapszulákat égő akkumulátorokban tesztelték, és azok a vártnak megfelelően villámgyorsan elolvadtak, és fél másodperc alatt eloltották a tüzet. Ami még jobb hír, amikor a fejlesztést kipróbálták a kereskedelmi forgalomban kapható lítiumionos rendszerekben, azok teljesítménye nem csökkent.

Ha a módszer a további teszteken is jók vizsgázik, sokkal biztonságosabbá teheti a lítiumion-akkuk használatát, különösen a repülőgépekben és az elektromos autókban, amelyekben igen méretes akkumulátorok kapnak helyet. A legnagyobb kérdés a technológiával kapcsolatban, hogy meddig maradnak működőképesek a kapszulák. Egy elektromos járműben ugyanis 10–20 évet is ki kellene bírniuk ahhoz, hogy igazán megérje alkalmazni ezeket.

A jelenlegi kapszulák hosszabb távon biztosan szivárognak. A stanfordi fejlesztők 360 töltési cikluson keresztül tesztelték ezeket, és a polimer egy idő után elkezdi átengedni a falán az égésgátló vegyületet, rontva az elektrolit vezetőképességét. Ez a gond azonban valamilyen másfajta kapszula alapanyaggal talán megoldható lehet, mondják a szakértők.

ipon.hu


Kapcsolódó információk

2012.12.31

BatteryInfoView: tudj meg mindent az akkumulátorodról

Bármennyire is vigyázunk az akkumulátorunkra, idővel elveszti az erejét, de addig is tudjunk meg róla minél többet.

további részletek
2014.07.25

Mobiltöltő csak nőknek

Az Empowered lényegében egy okostelefon akkumulátor, amelyet trendi, színes, női bőrtáskákba csomagoltak, és kifejezetten nőknek árulnak. Az alapító Loni Edward, […]

további részletek
2016.02.15

Megoldódhat a drónok legnagyobb problémája

A drónok hasznos játékszerek, de a munkabírások kimondottan véges, ám úgy tűnik, úton a megoldás. Az elmúlt években robbanásszerűen nőtt […]

további részletek
2019.05.25

Meddig bírja az elektromos autó akkumulátora a töltéseket?

Most nem az a kérdés milyen messzire jutsz el egy töltéssel, sokkal inkább, hogy mennyiszer teheted meg azt az utat […]

további részletek