Szándékos gyártási hibák miatt mennek tönkre az elektromos készülékek

Egy német tanulmány szerint egyes gyártók előszeretettel használnak gyenge minőségű alkatrészeket, szándékosan lerövidítve ezzel az elektromos készülékek élettartamát.

A technológiai fejlődésnek köszönhetően a gyártók egyre újabb és fejlettebb gépekkel árasztják el a piacokat. A felhasználók tapasztalatai szerint azonban ezek a készülékek hamarabb mennek tönkre elődeiknél.

A Saarbrücker Zeitung cikke szerint, Stefan Schridde fogyasztóvédelmi szakember és Christian Kreiss közgazdász tanulmányukban arra az eredményre jutottak, hogy számos alkalommal szándékosan, a gyártók által generált gyenge pontokon bukkannak fel a meghibásodások.

Ezzel el is jutottunk a vásárlók szándékos megtévesztéséhez. A vizsgálat leginkább nyomtatókra, fejhallgatókra, mosógépekre, elektromos fogkefékre és hasonló termékekre terjedt ki. A tanulmány konkrétan fel is sorolja mely vizsgált termékeknél alkalmazhattak a gyártók tudatosan olyan gyenge minőségű alkatrészeket, amelyek idő előtti meghibásodásokat okozhattak.

Éves szinten több milliárd euróra rúghat az az összeg, amit a fogyasztók az egyre gyakrabban meghibásodó készülékeik pótlására fordítanak. Németországot figyelembe véve, a tanulmány modellezte a jelenséget és évi 137 milliárd eurós összeget állapított meg a trükkösen meghibásodó gépek pótlásával kapcsolatban.

A tanulmányban több mint 2000 esetet vizsgáltak meg. Nyomtatóknál például sok esetben találtak olyan belső számlálót, amely egy bizonyos érték elérése után a nyomtató meghibásodását jelzik. A számláló visszaállítása után a nyomtatók a legtöbb esetben hibátlanul működtek tovább. Laptopok esetében a beépített alkatrészek gyakran ragasztottak, ami jelentősen megnehezíti a cserét vagy a javítást. Az elektromos fogkeféknél általában a beépített, természetesen cserélhetetlen akkumulátor adja meg magát idő előtt. A mosógépek esetében az alultervezett fűtőszálak jelentik a leggyakoribb meghibásodási forrást.

A vizsgálat nem csak a drága elektronikai eszközökre terjedt ki. Hasonló visszaéléseket találtak egyszerű cipzárak, cipősarkak, textíliák vagy irodai székek esetében is.

A vásárlók megtévesztése mellett az így keletkező hatalmas mennyiségű hulladék kezelése is a megoldandó feladatok közé tartozik. Németországban a törvényhozók már a minőségi és garanciális előírások szigorításán dolgoznak, így talán kevesebb szemét kerül majd a polcokra és a fogyasztókhoz.

Ódor Tamás
GlobalFX.hu

Kapcsolódó témák

Egy jó hozzászólás jó lenne

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük