Akkumulátor Blog

A Tesla a lítiumra, a Toyota a magnéziumra hajt

2016.07.25

Az elterjedt lítium-ionosnál kisebb, olcsóbb és biztonságosabb lehet a magnézium-ion akksi. Kár, hogy mintegy 20 év múlva terjedhet csak el.
Filmbe illő jelenetek játszódtak le a hetekben a Toyota észak-amerikai kutatóintézetében (TRINA).

Rana Mohtadi kémikus hölgy felfigyelt kollégái beszélgetésére, akik azon keseregtek, hogy minden elektrolit tönkreteszi a magnéziumot, így nem tudnak haladni a magnézium-ion akkumulátor fejlesztésével.

A hidrogéncellákkal dolgozó Mohtadinak beugrott, hogy találkozott olyan elektrolit oldattal, ami akár a magnéziummal is kompatibilis lehet.

Közös csoportot alakítottak és kísérletekkel igazolták, hogy a reakció csakugyan működik.

„Három fő összetevő kell az akkumulátorhoz: egy anód, egy katód és egy elektrolit. Az anód a magnézium, az elektrolitot most találtuk meg, így már a katód kutatására koncentrálhatunk” – foglalta össze Paul Fanson, a TRINA energiatároló-kutatással foglalkozó részlegének vezetője.

Bár a kreatív együttműködésnek hála, nagyot léptek előre, a Toyotánál úgy számolnak, nagyjából húsz év múlva terjedhet csak el a technológia.

Erre azonban senki ne vegyen mérget, hiszen a nagyközönségnek is elérhető Tesla 3 bejelentésével új korszak kezdődött az elektromos autózásban. Az elektromos közlekedés forradalma pedig az akkumulátorok kampányszerű fejlesztését hozza magával.

Egyelőre a már bevált lítium alapú technológia a befutó, de az igények a becslések szerint 2023-ra meghaladják a lítiumkitermelés kapacitásait.

Elektromos meghajtású Toyota i-Road (MTI/EPA/Franck Robichon)

Ráadásul nemcsak az autókhoz kell a lítium, de a mobiltelefonok és laptopok akkumulátorában is ezt találjuk.

A magnéziumról régóta ismert, hogy több energiát képes tárolni, mint a lítium, de eddig a megfelelő elektrolit keresésénél elakadtak.

A lítium azért sem tökéletes, mert levegőn gyúlékony, így a biztonság kedvéért grafitrudakba ágyazva használják, ami rontja az akkumulátor teljesítményét.

A magnézium viszont nem lép reakcióba a levegővel, ráadásul nagyobb mennyiségben is elérhető.

Elon Musk, a Tesla vezére valószínűleg már mindent tud a Toyota laborjában tett felfedezésről, de továbbra is a bevált módszerre épít.

Nemrég jelentette be, hogy az óriási kereslet miatt akár menet közben is bővíteni fogja a cég Nevadában épülő akkumulátorgyárát.

A Tesla 3 szedánból három hét alatt több mint 400 ezret rendeltek elő, amivel a vásárlók még az optimizmusáról híres üzletembert is meglepték.

hirado.hu


Kapcsolódó információk

2016.05.25

A Nissan is háztartási akkuval támad

Már nem csak autóival indul harcba a Tesla ellen a Nissan az európai piacon, a japán cég egy saját otthoni […]

további részletek
2013.02.15

Meglepően sokáig fogja bírni telefonja akkuja

Bármilyen eszesek legyenek is az okostelefonok, tudásuknak sajnos ára van: viszonylag hamar lemerül az akkumulátoruk. Egy ügyes alkalmazás segítségével azonban […]

további részletek
2012.06.08

Ritkaföldfém-függőség – Kína „kőolaja”

A ritkaföldfémek a mai technológiában nélkülözhetetlen szerepet töltenek be. Felhasználási területük rendkívül széleskörű, a számítástechnikától a hadiiparon keresztül a nukleáris […]

további részletek
2017.11.25

Forradalom az akkumulátorok piacán

Két év az áttörésig? Kézzelfogható közelségbe került az akkumulátorok új generációja, ami – részben – megoldhatja az elektromos hajtású járművek […]

további részletek