Akkumulátor Blog

Csökken az e-akkumulátorok súlya

2016.12.25

Áttörést hozhatnak az elektromos autók terjedésében a legújabb akkumulátor technológiák. A mostani akkuk ugyanis túl nehezek, és ez szoros összefüggésben áll azzal, hogy a kocsikat túl gyakran kell feltölteni.

Ez azonban hamarosan megváltozhat – mutatta ki a stuttgarti központú IFUA Horváth & Partners nemzetközi vezetési tanácsadó cég tanulmánya.

Egy átlagos, tisztán akkumulátoros meghajtású villanyautó jelenleg 100 kilométer megtételéhez 15 kilowattóra energiát fogyaszt a gyártói adatok szerint. Ennyi energia tárolásához mintegy 160 kilogrammos akkumulátorra van szükség, a németországi elektromos autók éves eladott darabszámának súlyozott átlagát tekintve.

Az aktuális modelleket 200 és 300 kilogramm súlyú akkumulátorral gyártják, a legnagyobb hatótávolsággal bíró Tesla Model S számára 750 kilogrammos akku teszi lehetővé, hogy 500 kilométert megtegyen töltés nélkül.

Az elmúlt években az akkumulátorok ára jelentősen csökkent ugyan, ám a súlyukról ugyanez nem mondható el. Az utóbbival kapcsolatos kulcsmutató 86 wattóra per kilogrammról mindössze 94-re nőtt 2012 óta, azaz csak 10 százalékkal javult. Ám a következő esztendőkben jelentős változásokra lehet számítani.

Mivel a most uralkodó lítium-ion technológiával korlátozott a fejlődés lehetősége, a kutatók más utakat kerestek. Ígéretesnek tartják például a lítium-kén, a nátrium-ion és a szilárdtest akkumulátorokat. A Massachusetts Institute of Technology (MIT) augusztusban számolt be arról, hogy az újonnan fejlesztett lítium-fém akkumulátor kétszer annyi ideig tart, mint egy ugyanolyan súlyú lítium-ion akku, vagyis kétszer akkora hatótávolság érhető el vele.

Jelenleg azon túl, hogy az elektromos autók drágák, a viszonylag kis hatótávolság is gátolja az ilyen járművek terjedését. „Ezért az ártámogatás mellett – amelyre a hónap végétől Magyarországon is lehet pályázni – kulcskérdés a hatótávolság növelése, ebben pedig fontos szerepet játszik az akkumulátorok súlyának csökkentése” – mutat rá Huba Eörs, az IFUA Horváth & Partners partnere.

nrgreport.com


Kapcsolódó információk

2022.07.05

Eljárt volna az idő az akkumulátorok felett? Mutatjuk, milyen technológia válthatja őket

Ultrakondenzátorok vagy akkumulátorok? Kell-e választani köztük? A vita erről legalább olyan régi, mint maguk a technológiák, de az kétségtelen, hogy […]

további részletek
2019.03.25

A vékonyítás ellenére is combos akkumulátor kerül a Samsung Galaxy S10+ hátlapja alá

Hihetetlen módon felgyorsult a február 20-ai premier előtti információ szivárogtatás a Samsung Galaxy S10 line up-jával kapcsolatban, most például megtudhattuk, […]

további részletek
2023.09.25

Somfalván 300 MWh-s folyadékáramos akkumulátor épül

Az elmúlt hetekben Somfalva, vagy németül Schattendorf neve azért vált ismertté, mert a hírek szerint a település vezetői pénzt akarnak […]

további részletek
2012.10.30

Nátriumionos a jövő akkumulátora

Sokkal olcsóbbá teheti a megújuló energiák használatát az ausztráliai Murdoch Egyetemen kifejlesztett nátriumionos akkumulátor. A fosszilis energiahordozókról a megújuló energiákra […]

további részletek