Akkumulátor Blog

Kiderült, hogyan öregszenek a villanyautó-akkuk

2020.03.05

Egy flottakövetéssel foglalkozó cég készített felmérést, nagyjából 6300 elektromos jármű adataiból, amiből kiderült, hogy mennyit veszítenek az átlagos hatótávjukból éves szinten.
A jelenséget, ha nem is feltétlenül autókból, de jól ismerjük: a Li-ion akkumulátorok a használat során veszítenek a töltéstároló képességükből. A Geotab nevű cég azt igyekezett kideríteni, hogy az aktuális villanyautók esetében mekkora átlagos hatótáv-vesztéssel lehet számolni.

Az összegyűjtött adatokból az jött ki, hogy évente 2,3% hatótáv-csökkenéssel lehet számolni, ami kifejezetten biztató érték: ez azt jelenti, hogy négy év után még több mint az eredeti hatótáv 90%-a rendelkezésre áll. A felmérés készítői persze tisztában vannak vele, hogy a csökkenés nem egyenletes: az akkumulátor-kapacitás csökkenése bizonyos mennyiségű használat után drámaian felgyorsul, de azt mondják, az akkumulátor várhatóan így is túléli az autók hasznos élettartamát.

Egy másik lényeges faktor az akkumulátorok élettartamában a hűtés módja: az első generációs Nissan Leaf passzív léghűtéses akkumulátorai például gyorsabban öregszenek, ezeknél átlagosan évi 4,6% hatótáv-vesztést tapasztaltak, szemben a folyadékhűtésű akkumulátorok jóval kedvezőbb értékeivel.

Természetesen a használat jellege is befolyásolja a hatótáv csökkenését, de a Geotab felmérés egyik tanulsága, hogy nem maga a használat mennyisége a döntő, hanem olyan környezeti tényezők, mint a hőterhelés. Így például a gyakori gyorstöltés látványosan csökkenti a hatótávot, de a melegebb éghajlat önmagában is ezzel jár.

totalcar.hu


Kapcsolódó információk

2017.07.05

Robbanásveszély nélküli akkumulátort fejlesztettek

A svájci nemzeti kutatási alap (SNF) támogatásával megvalósuló kutatási program célja, hogy olyan új ionvezetőket keressenek, amelyek felhasználhatók az újratölthető […]

további részletek
2022.10.05

Kifejlesztettek egy olyan akkumulátort, amely áttörést jelenthet

A napjainkban elterjedt lítium-ion akkumulátorok az átlagosnál hidegebb vagy melegebb időben kevésbé működnek jól. A probléma megoldására az University California […]

további részletek
2012.12.07

Törvények, törvények ….

a hordozható másodlagos (újratölthető) elemek és akkumulátorok, valamint a gépjárműelemek és -akkumulátorok töltéskapacitását jelzőcímkézés szabályainak a 2006/66/EK európai parlamenti és […]

további részletek
2013.05.05

Gyorsabban merülnek a frissített iPhone-ok

Aki még nem frissítette iPhone-ja operációs rendszerét, az egyelőre ne is tegye: az iOS 6.1.3 verziójával, úgy tűnik, nincs minden […]

további részletek