Akkumulátor Blog

Kiapadhatatlan forrásból építenének akkumulátort

2021.02.25

Olcsóbb és biztonságosabb lehet a jelenlegi lítiumion akkumulátoroknál az a magnézium alapú technológia, amellyel évek óta kísérletezik, és most érdemi eredményeket ért el a Toyota.

A villanyautózás fontos gátja, hogy nincs elég nyersanyag az akkumulátorok gyártásához. Nem a lítiummal van csak gond, egy sor további ásványból is végesek a Föld készletei, de bármi, ami kiváltható mással, kiemel egy gyenge láncszemet az egyenletből.

Ezért fontos az a kutatás, amelyet a Toyota észak-amerikai kutatóintézete a Houston-i egyetemmel karöltve végez a magnézium elektrolitos akkumulátorokkal. Magnéziumból ugyanis annyi van a Földön, amennyit csak akarunk: a tengervízből viszonylag könnyen, olcsón és hatékonyan kinyerhető a fém.

Arra már évekkel ezelőtt rájöttek, hogy a technológia elméletileg olcsóbbá és biztonságosabbá teheti az akkumulátorokat, a gyakorlatban azonban van egy nagy gond: a magnézium elektrolit szobahőmérsékleten egyáltalán nem akar reakcióra lépni az elektródákkal.

Kiapadhatatlan forrásból építenének akkumulátort

Most azonban a Houston-i egyetem kutatói és az észak-amerikai Toyota Research Institute (TRI-NA) munkatársai kidolgoztak egy olyan rendszert, amely elmondásuk szerint „nagyságrendekkel nagyobb energiasűrűséget” kínál, mint a korábbi, kísérleti magnézium akkumulátorok.

A TRI 2016-os kutatási eredményeit felhasználva a kutatók most organikus kinonos katódot, valamint bóralapú elektrolitot alkalmaztak, és ezzel sikeresen orvosolták a korábbi magnézium akkumulátorok egy másik hátrányát: a gyors elhasználódást. Ez azonban még nem jelenti azt, hogy a megoldás megérett volna a sorozatgyártásra: az akkumulátor a laboratóriumi kísérletek során 200 töltési ciklus után eredeti kapacitásának 82 százalékát őrizte meg, ami édeskevés. Ezzel együtt számos jel utal arra, hogy a technológia jóval korábban válhat sorozatgyártásra éretté, mint azt a tudósok eddig gondolták: a Toyota Research Institute vezető munkatársa, Dr. Rana Mohtadi eredetileg 2030-35 tájára jósolta a magnézium ionos akkumulátorok piaci bevezetését.

És hogy mit jelent a gyakorlatban a magnéziumion akkumulátor? Nos, amellett, hogy például egyáltalán nem hajlamos kigyulladni (ami máris szimpatikusabbá teszi a lítiumion akkumulátoroknál), elvileg azonos alapterületen akár kétszeres energiasűrűséget képes biztosítani. Egy modern villanyautó „gördeszkáján”, azaz az akkumulátorokat teherhordó elemként alkalmazó, moduláris padlólemezén nem okoz gondot annyi cellát elhelyezni, amivel akár 600 kilométert is megtehetünk egy töltéssel. Ebből pedig az következik, hogy a magnéziumionos akkukkal akár kétszer ennyit, 1200 kilométert is elmehetünk – vagy marad a 600 kilométer, és sokkal könnyebb, kisebb és olcsóbb lehet a villanyautó.

vezess.hu


Kapcsolódó információk

2025.02.05

Többé nem merül le a telefon? 50 évig töltés nélkül üzemelő akkumulátort fejlesztettek

Az egyik legszörnyűbb érzés, amikor valamelyik hordozható elektronikus eszközünkre azért nem számíthatunk bizonyos pillanatokban, mert annak akkumulátora lemerült. Természetesen ezek […]

további részletek
2023.12.15

A cink-levegő akkumulátor forradalmasíthatja az elektromos járműipart?

Rendszeresen érkeznek a hírek arról, hogy egy új akkutechnológiát vizsgálnak éppen a kutatók, vagy a mérnökök, ami aztán majd jó […]

további részletek
2014.07.05

Tűzveszélyes akkumulátorokat hív vissza a Sony

A noteszgépek piacán időként előfordulnak akkumulátorokkal kapcsolatos visszahívások – ezek hol kevesebb, hol pedig több modellt érintenek. A legfrissebb visszahívást […]

további részletek
2019.03.25

A vékonyítás ellenére is combos akkumulátor kerül a Samsung Galaxy S10+ hátlapja alá

Hihetetlen módon felgyorsult a február 20-ai premier előtti információ szivárogtatás a Samsung Galaxy S10 line up-jával kapcsolatban, most például megtudhattuk, […]

további részletek