Akkumulátor Blog

Üzemanyagcella vagy lítium-ion akkumulátor?

2023.03.05

Mind a lítium-ion akkumulátorok, mind az üzemanyagcellák központi szerepet játszanak a jelen de még inkább a jövő logisztikájában. A targoncák és más raktári járművek alternatív meghajtási módjai iránti kereslet nem fog csökkenni – éppen ellenkezőleg, nőni fog. A belső égésű motorral hajtott teherautókkal szemben jelentős előnyöket kínálnak: az alacsonyabb károsanyag-kibocsátás és a helyi szennyezés elkerülése hozzájárul a környezet védelméhez. Ezenfelül az akkumulátoros és üzemanyagcellás targoncák magas rendelkezésre állást és alacsony karbantartási igényt kínálnak, ami hozzásegíti a vállalatokat a költséghatékony működéshez.

Pontosan melyek tehát e két energiaforrás erősségei, hasonlóságai és különbségei?

A lítium-ion akkumulátorok megbízható, nagy teljesítményű energiaforrások

A lítium-ion akkumulátorok kivételesen hatékonyan alakítják át a tárolt energiát kimenő teljesítményre. Akár 30 százalékkal hatékonyabbak a mozgási energia átadásában, mint például az ólomsavas akkumulátorok. Néhány lítium-ionos villanytargonca már képes elérni a dízelüzemű targoncák teljesítményét. Ezáltal akár nyolc tonnás terhek emelésére is alkalmasak. Rendkívül rugalmasak, akár szélsőséges körülmények között is képesek megbízhatóan működni.

 

A lítium-ion akkumulátorok jól bírják az intenzív és gyakori töltést, és ez növeli vonzerejüket az intralogisztikai ipar számára. Ez lehetővé teszi, hogy a targoncákat több műszakon keresztül többé-kevésbé folyamatosan lehessen használni. Az ólom-sav akkumulátorok nem rendelkeznek ezzel a tulajdonsággal. A lítium-ion akkumulátorok ráadásul gyorsan töltődnek. Megfelelő töltéssel pár perc alatt annyienergiát képesek felvenni, hogy a targonca egy órán keresztül működhessen. A feltöltési folyamat pedig nem károsítja az akkumulátort. Sőt, kívánatos: az ideális töltöttségi állapot a teljes kapacitás 20-80 százaléka között van.

Van, ahol előnyösebb a hidrogénüzem

Nulla károsanyag-kibocsátás, nagyfokú rendelkezésre állás, magas energiahatékonyság – ezek mind olyan tulajdonságok, amelyekkel az üzemanyagcellás hajtások büszkélkedhetnek. Az üzemanyagcellák optimális kihasználásához azonban a megfelelő infrastruktúra kiépítése szükséges. A targoncákat jellemzően egy helyi hidrogéntöltő állomáson keresztül töltik fel. A megbízható hidrogénellátást mindenkor biztosítani kell, ezért a házon belüli infrastruktúrát általában külső beszállítókkal kombinálják.

A befektetés azonban hosszú távon megtérülhet. Egy hidrogénállomás tartósan előnyös minden olyan vállalkozás számára, amely körülbelül 20 darabos, gyakran használt járműparkkal rendelkezik, és nagy a készletforgalma. Az egyik legnagyobb előnyük, hogy ugyanolyan gyorsan feltölthetők, mint a hagyományos, belső égésű motorral működő targoncák – és a folyamat rendkívül biztonságos és tiszta. Ennek eredményeképpen az üzemanyagcellák ideálisak a rendkívül magas higiéniai követelményeket támasztó iparágakban, például a gyógyszeriparban és az élelmiszeriparban. A mai üzemanyagcellák energiasűrűsége nagyon magas. Következésképpen a nagy rendelkezésre állás, a hosszú üzemórák és a több műszakos működés tekintetében felvehetik a versenyt a lítium-ion akkumulátorokkal.

 

A több műszakos áruforgalmi tevékenységek esetében érdemes lehet egy nagy flottát üzemanyagcellákra átállítani. Ha viszonylag kevés targonca vagy vontató van használatban, és a készletforgalom alacsony, akkor valószínűleg nem éri meg beruházni egy teljes körű infrastruktúra-frissítésbe. Ehelyett ezekben a forgatókönyvekben célszerűbb átállni a nagy teljesítményű lítium-ion akkumulátorokkal szerelt elektromos targoncákra.

Összefoglalva, mindkét meghajtási rendszer nagy lehetőségeket rejt magában, és a jövő intralogisztikájának alakítása előtt áll. A lítium-ion akkumulátorok és az üzemanyagcellák nem közvetlen versenytársak, és valószínűleg egymást kiegészítő szerepet játszanak majd a jövő raktáraiban.

autoszektor.hu


Kapcsolódó információk

2023.01.05

Robbanásszerűen nő a világon a használt akkumulátorok száma – Mi lehet a jó megoldás?

Dinamikus növekedés jellemzi a világ akkumulátorgyártását, miután a járműiparban egyre elterjedtebbé válik ez a fajta meghajtási mód. Ennek következtében az […]

további részletek
2019.02.15

Megjött a Puma új cipője, amiben akkumulátor és egy miniszámítógép is van

Az RS-Computer a cipőgyártó Puma 1986-ban megjelent “okoslábbelijének” mai változata. A lépésszámot és az elégetett kalóriát is nyomon követi. Ma […]

további részletek
2010.10.31

Sószemnyi akkumulátort terveznek

A hosszútávú cél egy olyan akkumulátor, ami nem nagyobb egy sószemnél.

további részletek
2018.06.15

Olcsó akkumulátor jön Nissan Leafhez

Egyelőre a japánban érvényes ajánlatot ismerjük: a 650 ezer jenes, azaz 1,55 millió forintos új ár helyett a 24 kWh-s […]

további részletek