A Formula E versenysorozat az EV-technológia kísérleti terepévé vált, amely a kezdetek óta nagyot lépett előre.
Az ABB, a versenyt szponzoráló globális automatizálási és villamosítási technológiai vállalat számára a Formula E “az új technológiák kísérleti terepe” – mondta Frank Mühlon, a vállalat e-mobilitási részlegének vezérigazgatója a Protocolnak. A versenyautók akkumulátorainak és töltőinek fejlesztésével foglalkozó vállalatok számára a Formula E egy olyan zárt környezet, ahol 280 km/órás sebességgel tesztelhetik termékeiket. “Ez olyasmi, amivel nem mindenki van tisztában. Azt gondolják, hogy az EV-k olyanok, mint a kis golfkocsik” – tette hozzá Mühlon.

A sorozat felbecsülhetetlen értékű lehetőséget ad az EV-technológia következő generációjának prototípusgyártására egy olyan időszakban, amikor az előrejelzések szerint az egyre fejlettebb elektromos járművek iránti kereslet növekedni fog. Az alapvető autó- és akkumulátortechnológia minden versenyautó esetében ugyanaz, de a csapatok a meghajtás és a vezérlés beállításának finomításával különböztetik meg magukat. Mühlon szerint azonban a jövőben a csapatoknak egyre több lehetőségük lesz arra, hogy elkülönítsék járműveiket egymástól, többek között saját akkumulátortechnológiájukon keresztül.

A McLaren Applied az ötödik szezon óta szállít akkumulátorokat a versenyre, bár a következő szezonban a Williams Advanced Engineering veszi át az akkumulátorellátás irányítását.

Az Enel X Way olasz energiatechnológiai vállalat hozta a töltőket az idei versenyhez, ami “kihívást jelentett egy olyan szállítható, könnyűszerkezetes infrastruktúra biztosítása, amely képes gyorsan és megbízhatóan feltölteni az együléses autókat” – mondta Michele Cecchini, a vállalat e-motorsportért felelős vezetője. Hozzátette, hogy a Formula E-vel való partnerség lehetővé tette a vállalat számára, hogy “olyan technológiákat teszteljen, amelyeket később a közúti infrastruktúrára is átvittek”.

A következő szezonban az ABB a töltőpartner mellett a verseny szponzora is lesz. Az ABB új töltője 160 kilowattos kapacitású lesz, és két autót párhuzamosan tölthet – mondta Mühlon a Protocolnak.

A Forma-1-nek évtizedekig volt ideje tökéletesíteni a versenyautóit, és a legtöbb finomítás ma már csak apró módosítás. A mindössze nyolcéves Formula E azonban évről évre drámai technológiai ugrásokon megy keresztül. Ez mind az autókra, mind a töltőkre igaz. Cecchini szerint ezek a fejlesztések “potenciális új funkcióvá vagy jellemzővé válhatnak az EV-ügyfeleink számára szerte a világon”.

A Formula E első generációjában minden versenyzőnek valójában két autója volt. A verseny közepén az egyikből átugrottak a másikba, mert az autók akkumulátorainak kapacitása nem volt elég a verseny befejezéséhez. A jelenleg használatban lévő második generációs autók egyetlen feltöltéssel képesek befejezni egy teljes versenyt “az akkumulátorban használt cellák energiasűrűségének javulása miatt, amely lehetővé teszi az akkumulátorok sokkal nagyobb hatótávolságát” – mondta Neil Palmer, a McLaren motorsport részlegének üzleti fejlesztéséért felelős munkatársa.

A nemrégiben bemutatott harmadik generációs járművek még egy lépéssel tovább mennek, az akkumulátorok regenerációs képességeinek javításával. Az új autó sokkal hatékonyabb lesz, a regeneratív fékezés a verseny során felhasznált energia több mint 40 százalékát állítja elő.

A gyors technológiai fejlesztések részben az EV-k versenyzésével járó korlátozásoknak köszönhetőek. A verseny “jellemzően energiakorlátos, ami azt jelenti, hogy az akkumulátorban lévő energia mennyisége a verseny kezdetén nem elegendő a teljes versenytáv teljesítéséhez, így a teljes táv teljesítéséhez a versenyzőknek energiát kell regenerálniuk az elektromos motorokból, amikor az autó lassul” – mondta Palmer.

A szakember elmondta, hogy az energia-visszanyerési folyamat határozza meg, hogy az autók milyen gyorsan tudják megtenni az utat a pályán, ami azt jelenti, hogy a csapatokat arra ösztönzik, hogy minél jobban javítsák a hatékonyságukat. Ezek a nyereségek a versenypályán túl is kivetíthetők. Ez a törekvés a nagyobb hatékonyságot biztosító szoftveres modellek létrehozására közvetlenül átvihető a sorozatgyártású közúti autókra, hogy javítsuk a hajtáslánc hatékonyságát és növeljék a hatótávolságot.

computerworld.hu