Akkumulátor Blog

A jövőben a villanyautók akkumulátorainak 90%-át újra kell hasznosítani az új EU-szabályok szerint

2022.07.15

Az elektromos autók akkumulátorai értékes nyersanyagokat, például kobaltot, nikkelt és rezet tartalmaznak. Annak érdekében, hogy ezek a fémek hasznos élettartamuk után ne tűnjenek el a hulladékban, és ne okozzanak esetlegesen környezeti károkat, az Európai Parlament drasztikusan meg akarja emelni az újrahasznosítási kvótát – írja a Tagesschau.de.

Csütörtökön az Európai Parlament nagy többséggel elfogadta az új akkumulátor-irányelvet. Eszerint az akkumulátorok újrafeldolgozási kvótáját lépésről lépésre kell növelni. Ezenkívül a gyártáshoz felhasznált anyagok bizonyos hányadának újrahasznosításból kell származnia.

A 2020 decemberétől hatályos uniós akkumulátor-rendelet tervezete négy különböző lehetőséget irányoz elő, az EU Bizottsága a 2. vagy a 3., közepesen szigorú lehetőséget szorgalmazza. Eszerint a kobalt, a nikkel és a réz újrahasznosítási kvótája 2025-re 90 százalékra, 2030-ra pedig 95 százalékra emelkedik, a lítium esetében a kvóta csak 35, illetve 70 százalék.

A Tagesschau.de beszámolója szerint a parlament akarata szerint az újrahasznosítási kvóta 90 százalékra emelkedik. Eszerint a parlamenti képviselők a 2. lehetőségben (90 százalékos újrahasznosítási kvótákkal) állapodhattak volna meg. Sem a Tagesschau jelentése, sem az Európai Parlament jelentése nem tartalmaz részleteket. Mindenesetre az uniós kormányoknak még jóvá kell hagyniuk az új irányelvet.

Az újrafeldolgozási követelmények mellett a Parlament javaslata kötelező gyártói előírásokat is tartalmaz az újratölthető elemek élettartamára vonatkozóan. Mindez nemcsak az elektromos autók és az e-kerékpárok akkumulátoraira, hanem a helyhez kötött energiatárolókra, valamint a laptopok, okostelefonok és más elektronikus eszközök akkumulátoraira is vonatkozik. Ezenkívül az akkumulátorokat és az eszközöket úgy kell megtervezni, hogy élettartamuk végén könnyen cserélhetők legyenek.

A környezetvédelem témája mellett a vita nyilvánvalóan a nyersanyagimporttól való függetlenség kérdésével is foglalkozott, mivel az akkumulátorok fémjei, például a nikkel, eddig gyakran Oroszországból érkeztek. Az Ukrajna elleni támadás miatt a nikkel ára a londoni fémtőzsdén az elmúlt napokban olyan meredeken emelkedett, hogy a kereskedést fel kellett függeszteni. Emiatt, de nyilvánvalóan politikai okokból is, az EU most nagyobb függetlenségre törekszik.

“Az Ukrajna elleni orosz támadás és Európa importtól való függetlenné tételének feladata fényében az akkumulátor-ágazatra is sürgősen új jogszabályokra van szükség” – mondta Virginijus Sinkevicius környezetvédelmi biztos. Végül is az akkumulátorok iránti kereslet az elektromos autók berobbanása miatt a következő években erőteljesen növekedni fog.

motor1.com


Kapcsolódó információk

2018.03.15

Naponta 100 millió forintos hasznot hoz a Tesla mega-akkumulátor mezője

Az eredetileg csupán hatásos PR-fogásnak szánt Twitter-bejegyzés, melyet Elon Musk később a gyakorlatba is átültetett, hatalmas problémát oldott meg. És […]

további részletek
2023.12.15

A cink-levegő akkumulátor forradalmasíthatja az elektromos járműipart?

Rendszeresen érkeznek a hírek arról, hogy egy új akkutechnológiát vizsgálnak éppen a kutatók, vagy a mérnökök, ami aztán majd jó […]

további részletek
2020.06.15

Ezért jobb a lítium-ionos akkumulátor a savasnál

Bár a lítium-ionos akkumulátorok előállítása költségesebb, egész életciklusokat tekintve olcsóbbak lehetnek, mint a savas akkumulátorok. Emellett üzemeltetésük és cseréjük biztonságosabb, […]

további részletek
2015.06.15

Dupla akkumulátor kerül a telefonokba

A Gionee hamarosan egy olyan okostelefont fog bemutatni, melynek borítása alatt két darab akkumulátor rejtőzik. Azt egyelőre nem tudni, hogy […]

további részletek