Akkumulátor Blog

Ettől él sokáig az akkumulátor 4. rész

2022.04.25

Az antimon száműzése azzal az el nem hanyagolható előnnyel is járt, hogy csökkent az akkumulátorok önkisülése, vagyis használaton kívüli feszültségcsökkenése. Míg a régebbi akkumulátorok esetében ez 4-8 százalék volt havonta, az újaknál a 3 százalékot sem éri el. Emiatt a gondozásmentes akkumulátorok akár 12-15 hónapig a kereskedések polcain tarthatók, ami nagy öröm a kereskedőknek a hajdani 4-6 hónapos tárolhatósággal szemben.

Továbbfejlesztésük révén a gondozásmentes akkumulátorok a hagyományosakhoz képest még egy szempontból hoztak nagy előrelépést. A kénsavoldatban úszó, pasztával kitöltött lemezekből készült hagyományos akkumulátorokban a lemezrácsokat kitöltő paszta, különösen fokozott töltés során lassacskán kihullhatott a rácsból és lemerülhetett a cella aljára. Azért, hogy a pozitív és negatív pólusú lemezeket nehogy rövidre zárja az áramot vezetni képes ólomsár, a lemezek nem értek le a ház aljáig. Ezzel együtt a szint idővel mégis elérhette a lemezek alját, ami cellazárlatot és az akkumulátor működésképtelenségét okozhatta. A probléma jellemzően hosszú utakon jelentkezett, amikor tartós és erőteljes töltést kapott az akku. A gondozásmentes akkukban azonban a pozitív lemezeket (ionáteresztő) tasakokba zárják, ami az ólompaszta kihullását megakadályozza, és így alul gyűjtőtér kialakítására sincs többé szükség.

Mindez azonban nem jelenti azt, hogy ezzel minden megoldott lenne. Ha ugyanis akár egy gondozásmentes akkumulátort is hosszabban használaton kívül tárolnak, illetve nem megfelelő töltést kap, ugyanúgy romlani kezd az állapota, mint egy régifajta akkué. Ha a pólusai közötti feszültség terhelés nélkül a körülbelül 80 százalékos töltöttséget jelző 12,5 volt alá csökken, a lemezeken szulfátosodási folyamat indul meg. És ez nem a jó fajta szulfátképződés, ami a normális működés része, mert a szulfát nem oldódó kristályok formájában rakódik ki. A baj az, hogy a kristályok szigetelők, így csökkentik az akku áramleadó és -felvevő képességét. Előbbi hidegindításnál okozhat nehézséget, utóbbi viszont megakadályozza a hatásos töltést, ami további kristályképződéshez vezet és az akkumulátor lassacskán tönkremegy – de jóval idő előtt.

 

totalcar.hu


Kapcsolódó információk

2019.05.15

Felforgathatják a repülést az elektromos motorok

Szerencsére egyre több az elektromos autó az utakon, és lassan a repülőgépgyártásban is kezd megjelenni az elektromos hajtás, mi több, […]

további részletek
2022.02.05

Egy kínai cég állítja: sikerült forradalmasítani az akkumulátorokat

A kínai SVolt nevű cég egy olyan, elektromos autók számára készült akkumulátort mutatott be, amelyhez már nem kell kobalt. Ha […]

további részletek
2013.07.15

Tíz tipp, hogy ne kelljen az okostelefont naponta tölteni

„Egy kis odafigyeléssel akár egy nappal is meghosszabbíthatjuk mobilunk, táblagépünk üzemidejét, így nem szükséges azt akár naponta tölteni” – hívja […]

további részletek
2019.10.15

Egy lépéssel közelebb kerültünk a kalciumalapú akkumulátorokhoz

A kalcium-ion energiatároló technológia ígéretes jelölt a következő generációs akkumulátorok számára, ami véget vethet a világ lítiumkitettségének. Újra egy lépéssel […]

további részletek