Elképzelhető, hogy megtalálták a szilárdtest-akkumulátorok Achilles-sarkának gyógymódját. Ha tényleg így van, már akár az évtized közepétől sokkal messzebb autózhatunk egy feltöltéssel.

Az akkumulátor-technológia Szent Grálja a szilárd elektrolitos (röviden szilárdtest-) akkumulátor, amely elvileg jóval nagyobb energiasűrűséget, villámgyors feltölthetőséget és nagyságrendekkel hosszabb élettartamot kínál, ráadásul a gyártása is olcsóbb, mint a ma használatos akkuké. A megoldás titka, hogy az elektródák közötti teret nem folyadék, hanem szilárd elektrolit tölti ki. Ezzel elejét vehetik a hatásfokot és az élettartamot egyaránt hátrányosan befolyásoló melegedésnek, illetve biztosítani lehet, hogy ne érintkezzenek egymással az elektródák. Van azonban egy probléma: a korai kísérletekben az ismételt töltés és kisütés hatására rendre deformálódott az elektrolit, érintkeztek az elektródák, és tönkrement az akkumulátor.

A Toyota és a Panasonic most közösen egy olyan, kén alapú elektródát fejlesztett ki, amely az eddigi kísérletek szerint rendkívül hatékonyan áll ellen az alakváltozásnak. Erről nem adtak ki közleményt, csupán Keiji Kaita, az autógyártó illetékes alelnöke beszélgetett újságírókkal a témáról. A megoldás még nem kiforrott, maguk is keresgélik a helyes megoldást: elképzelhető, hogy végül nem a komponensek módosítása, hanem az akkumulátor újszerű kialakítása bizonyul célravezetőnek.

Forradalmi áttörés jöhet a villanyautózásban 1

Az akku prototípusa elvileg már idén nyáron, a tokiói olimpiai játékokon bemutatkozott volna (a Toyota a játékok főtámogatója), de az olimpia elhalasztásával ez a demonstráció is ugrott. A sorozatgyártás amúgy is messze van még: a szilárdtest-akkumulátorok összeszereléséhez ugyanis szélsőségesen száraz levegőjű környezetre van szükség, amit jelenleg normál üzemben nem tudnak biztosítani.

Ha viszont elkészül a csoda-akku (legkorábban 2025-re), nagyon fogjuk szeretni: az akkumulátor energiasűrűsége állítólag nyolcszorosa lesz a jelenlegi lítium-ion egységekének, azaz ugyanakkora hatótávolsághoz nyolcad akkora akkumulátor is elég lehet. A töltési idő töredékére csökken, 15 perces töltéssel akár 800 kilométert tehetünk meg egyhuzamban. Ami pedig az élettartamot illeti, az új technológia akár 30 éven át képes megőrizni eredeti kapacitásának 90 százalékát. Jól hangzik – csak működjön…

vezess.hu