Gigagyárban készíti a Tesla a jövő aksijait
2016.09.25Hivatalosan is megnyitotta a nevadai sivatagban épülő gigagyárát a Tesla Motors. Két év alatt eddig közel 14 százaléka készült el, de Elon Musknak nagy tervei vannak vele. Az üzem kulcsfontosságú szerepet játszik majd a cég saját akkumulátorainak gyártásában és az elektromos autóik tömeggyártásában.
Mint Elon Musk legtöbb ötletét, azt is sokan szkeptikusan fogadták, hogy a Tesla-vezérnek sikerülhet egy olyan gigagyárat építeni 5 milliárd dollárból, ami képes lesz évi 35 gigawattórányi akkumulátort gyártani.
Még Josi Jamadának, az autógyártó partnereként részt vevő Panasonic vezérigazgatójának is voltak fenntartásai eleinte az ötlettel kapcsolatban – mára már az ő cége szállítja a lítiumion-cellákat a Tesla Model S és Model X autóihoz, és a gyár építésébe is beszállt 1,6 milliárd dollárral.
A Gigafactory névre keresztelt komplexumot két éve kezdték el építeni a nevadai sivatagban, és még csak 14 százaléka áll készen.
2017-re sikerülhet elérni a 31 százalékos kiépítettséget, kész állapotában összesen 930 ezer négyzetmétert foglal majd el. A terv az, hogy egyedül ebben az üzemben több lítiumion-akkumulátor készüljön el egy év alatt, mint amit összesen gyártottak 2013-ban a világon.
Ugyan még közel sincs kész az óriásgyár, nemsokára megindulhat a termelés. Elon Musk az elkövetkező kilenc hónapban szeretné legyártatni az első akkumulátorokat.
2018-tól kapcsolnak gyorsabb fokozatba: innentől kezdve évi 35 gigawattórányi akkumulátor legyártása a cél, ami később akár 150 gigawattórás termelésre növelhető.
A Tesla szerint a saját gyárnak köszönhetően 30 százalékkal sikerülhet csökkenteniük az akkumulátorok költségét.
Gigantikus akkugyár
Az üzemnek kulcsszerepe lesz Elon Musk terveiben, elsősorban abban, hogy megfizethetőbbé tegyék drága elektromos autóikat, és elindulhasson a tömegtermelés.
Ennek feltétele, hogy olcsó, de nagy kapacitású akkumulátorokat állítsanak elő, így egyre sürgetőbb a gyár épülése. Még 2020 előtt évi 500 ezer autót szeretnének legyártani.
A globális kereslet a korlátozott mennyiségben elérhető lítiumion-akkumulátorokra továbbra is nő, azáltal, hogy az autógyártók egyre több hibrid és elektromos autót gyártanak. A Tesla pedig nem szeretne függeni senkitől.
A cég következő járművére, a 35 ezer dolláros Model 3-ra már 400 ezer darab előrendelés érkezett. Az autó akár évi 20 milliárd dollár körüli bevételt is hozhat, közölte Elon Musk nemrégiben egy sajtókonferencián.
A másik fontos termékvonal, a Powerwall egységekbe szánt akkumulátorok gyártása is a Gigafactory-ban zajlik majd, ezek otthoni áramtároláshoz készülnek háztartásokba, irodákba. Eleinte csak a kapacitás harmadát szánják rá, később már felét.
Nemcsak az elektromos autók alkatrészeit fogják gyáron belül készíteni, de a gyár tetejére szerelt napelemeket is, amelyek áramot biztosítanak a gyártáshoz. A Panasonic pedig az olyan nyersanyagokat szállítja, mint a lítium.
Robotokkal a jövőbe
A gyárban robotok fogják elvégezni a munka jelentős részét, de a mérnökök asztalai közel lesznek a gyártósorhoz, így mindig szemmel tudják tartani a munkavégzésüket. Ugyan a gyár nagy mértékben automatizált lesz, 6500 emberi alkalmazott is dolgozni fog a kész épületben.
Musk elmondta a BBC-nek, hogy még több olyan országban épülhet majd hasonló üzem, ahol nagy a kereslet a végtermékre, például néhány európai országban, Indiában, Kínában.
origo.hu
Kapcsolódó információk
Olyan, mint egy vitaminkapszula az apró iPhone-akksi
Természetesen felbomló, apró akkumulátort terveztek, amely nem csak környezetbarát, de gyorsan használható is. Kartonból készítenének apró, energiakapszulaként működő akkumulátort, mely […]
Új izomtelefon extrém hosszú üzemidővel
Egy most megjelent strapafon, az Evolveo Strongphone Accu nemcsak hogy (szinte) mindent kibír, hosszú üzemidőt is biztosít. Emellett Power Bank […]
Gyorsabban merülnek a frissített iPhone-ok
Aki még nem frissítette iPhone-ja operációs rendszerét, az egyelőre ne is tegye: az iOS 6.1.3 verziójával, úgy tűnik, nincs minden […]
Jönnek a súlytalan akkumulátorok!
Svéd kutatók teherviselő akkumulátorokat fejlesztettek ki, amelyekkel könnyebbé és takarékosabbá tehetők a villanyautók. A technológiában hatalmas távlatok vannak. Jönnek a […]