A WAE Technologies megoldásából autóipari OEM-ek, flottaüzemeltetők és akkumulátorbefektetők egyaránt sokat profitálhatnak, hiszen a cég Elysia leányvállalatának szoftver- és felhőszolgáltatása képes maximalizálni az akkumulátorok élettartamát és teljesítményét – számolt be a The Engineer.

„Ugyanazokat az algoritmusokat, amelyeket a versenypályán futtatunk, most bármely más akkumulátorgyártó számára elérhetővé tesszük” – mondta egy nemrég tartott kerekasztal-beszélgetésen Joe Jones, az Elysia kereskedelmi igazgatója.

Az Elysia egy olyan akkumulátor-intelligenciával foglalkozó cégként jött létre, ami márkától és gyártótól függetlenül bármely elektromos jármű hatótávolságát, illetve egyéb akkumulátoroknak – például helyhez kötött energiatárolóknak – az élettartamát, biztonságát, teljesítményét és töltési idejét is képes feljavítani. Alapvetően az Elysia Embedded nevű, akkumulátorba ágyazott szoftvert kínálják a piac szereplőinek. Ennek a programnak a BMS algoritmusait úgy tervezték, hogy az akkumulátor élettartamát 30, a teljesítményét pedig akár 50 százalékkal növelje, miközben 10 százalékkal nő a járműakkumulátor hatótávolsága és kétszer gyorsabb a töltési ideje.

A második központi elem az Elysia Cloud Platform, egy felhőalapú rendszer, ami saját fejlesztésű digitális ikertechnológiát használ, hogy segítsen az adatok „használható felismerésekké” alakításában, illetve lehetővé tegye az akkumulátorok élettartamának előrejelzését, meghosszabbítását, illetve a biztonság fokozását.

Tim Engstrom, a WAE fejlett akkumulátortechnológiákért felelős vezetője szerint a gyártók túltervezik az akkumulátorokat „az akkumulátorok élettartamával és megbízhatóságával kapcsolatos ismeretlen tényezők miatt”. Ez az indokoltnál nagyobb akkumulátort eredményez, ami akár jelentősen megdrágítja a járműveket. „Jobban meg kell értenünk az akkumulátorokat, ha fenntartható növekedést akarunk elérni a villamosítás terén. A Li-ion akkumulátorok hosszú utat jártak be, de úgy gondoljuk, hogy az akkumulátorok kezelése nem tartott lépést más területek fejlődési ütemével.”

Engstrom szerint ehhez nem kell hatalmas hardveres beruházás, hiszen a flottákban jelenleg üzemelő akkumulátorok alaphardverével is sokkal többet lehet elérni (például további teljesítményt felszabadítani), mint amennyit jelenleg kihasználnak.

Az Elysia Embedded a teljesítmény felszabadításáról szól, a legjobb kategóriájú algoritmusok révén, amelyek helyben futnak a hardveren és az akkumulátorokban lévő chipeken, míg az Elysia Cloud átveszi a járművekből áramló adatokat, és betekintést enged az élettartam, illetve a biztonság megértéséhez, az akkumulátor teljes életciklusa során.

Gábor János, NEW technology

newtechnology.hu