Akkumulátor Blog

Újra feltalálták a lítiumion-akkumulátort: nem gyullad ki és nagyobb kapacitású

2024.05.15

Nagy energiasűrűsége és hosszú élettartama miatt a lítiumion-akkumulátor gyakran előfordul elektronikai eszközökben és persze elektromos autókban is, de mint minden technológia, ez sem immunis a meghibásodásra. Előfordulhat, hogy túlmelegszik, ami az elektrolit kémiai lebomlásához, így tűzhöz vagy robbanáshoz vezethet. A Marylandi Egyetem kutatói szerint mindez elkerülhető.

A tudósok az akkumulátorok meghibásodási mechanizmusait vizsgálva hoztak létre új technikát a lítiumion-akkumulátorok fejlesztéséhez. A módszerük lehetővé teszi, hogy a következő generációs EV-k és más kütyük akkumulátorai több energiát tároljanak, miközben kevésbé tűzveszélyesek.

A lítiumion-akkumulátorok belsejében bizonyos körülmények között, különösen az akkumulátor töltése közben, apró tűszerű struktúrák, lítium-dendritek alakulhatnak ki. Mivel ezek a dendritek biztonsági kockázatokat és az akkumulátorok teljesítményének csökkenését eredményezhetik, aggodalomra adnak okot. Az új találmány egy újszerű „közbülső réteg” koncepciója, ami a dendritek növekedésének megakadályozásával utat nyithat a működőképes, teljesen szilárd állapotú akkumulátorok gyártása felé.

„A szilárdtest-akkumulátorok a következő generációt jelentik, mert nagy energiát és biztonságot tudnak elérni. A jelenlegi akkumulátorokban, ha nagy energiát érünk el, feláldozzuk a biztonságot” – érvelt az egyetem megoldása mellett Chunsheng Wang. A vegyész- és biomolekuláris mérnök professzor úgy véli, a megközelítésük azért különleges, mert stabilizálja az akkumulátor határfelületeit a szilárd elektrolit és a katód, illetve az anód között. A végeredmény EV-k olyan új generációja lehet, ami nagyobb hatótávval bír és biztonságosabb a mai elektromos és belsőégésű modelleknél.

A Marylandi Egyetem vívmányára már most felfigyelt a piac: a fejlett akkumulátorokat gyártó Solid Power mihamarabb tesztelni szeretné, hogy kiderüljön, kereskedelmi forgalomba hozható-e. A cél az, hogy 2026-ra piacra lépjenek vele, igaz, addig még számtalan korlátozó tényezőt kell legyőzni. Először is csökkenteni kell a szilárd elektrolitréteg vastagságát, hogy növekedjen az energiasűrűség, másodszor pedig mérsékelni kell az alapvető alkatrészek költségeit.

newtechnology.hu


Kapcsolódó információk

2024.07.05

A Volvo, elsőként, akkumulátor-útlevelet ad az autóihoz, de mire is jó ez?

Egy QR-kód révén lehet leolvasni az akku „személyes” adatait. 2027-től minden, az EU piacán forgalomba hozott elektromos járművet egy új, […]

további részletek
2024.04.25

Itt a Golden Battery, az eddigi legfejlettebb LFP kémiás akkumulátor

Házon belül fejlesztett, LFP (lítium-vas-foszfát) kémiás akkumulátorcsomagot mutatott be a kínai Geely autógyártó csoport leányvállalataként működő Zeekr prémium villanyautó-márka, amely […]

további részletek
2025.04.05

A gyorstöltés tényleg tönkreteszi a telefonok akkumulátorát?

A gyorstöltés valóban hazavágja a mobil akkumulátorát? Összetett kérdésről beszélhetünk, így nem árt tisztában lenni az alapokkal. Az elmúlt időszakban […]

további részletek
2009.05.29

Túlmelegedő HP akkumulátorok visszahívása

A HP azonnali közleményben tudatta az ügyfeleivel, hogy számos 2007 augusztusa és 2008 márciusa között forgalmazott notebookjuk hibás akkumulátorral üzemel, […]

további részletek