Az új cink-levegő akkumulátor a lítium alternatívája lehet
2024.01.25Ausztráliai kutatók fejlesztettek ki olyan cink-levegő akkumulátorokat, amelyek állításuk szerint felülmúlhatják a lítium-ionos társaikat. Ha igaz, az óriási eredmény lenne, mert a közlekedés elektrifikálása jelenleg kizárólag az utóbbiakra támaszkodik. Mindeközben a lítiumtartalékok egyre szűkösebbek, a nyersanyag bányászata pedig nem fenntartható, így a növekvő erőforrásigényhez egyre emelkedő költségek társulnak, és akkor még nem beszéltünk a lítiumion-akkumulátorok aggasztó gyúlékonyságának problémájáról.
A perthi Edith Cowan Egyetem (ECU) mérnökei az Ecomat szaklapban publikálták az alternatívaként felmerült cink-levegő akkumulátorral kapcsolatos kutatási eredményeiket. Az új tanulmányban kifejtik: a cinkből és levegőből készült elektródákkal ellátott akkumulátorok számos mérőszám tekintetében jobb teljesítményt nyújtanak, mint a lítium-ionosak.
„Az újratölthető cink-levegő akkumulátorok (ZAB) egyre vonzóbbnak tűnnek, mert olcsóbbak, és környezetkímélőbbek, miközben elméletileg nagyobb az energiasűrűségük, és eredendően biztonságosabbak” – sorolta az előnyöket Dr. Muhammad Rizwan Azhar, az ECU vegyész- és anyagmérnöke. „A következő generációs nagy hatótávolságú járművek és elektromos repülőgépek megjelenésével egyre nagyobb szükség van a biztonságos, költséghatékony és nagy teljesítményű akkumulátorrendszerekre, amelyek képesek felülmúlni a lítiumion- akkumulátorok képességeit.”
A ZAB-ok negatív cinkelektródát, illetve pozitív levegőelektródát használnak. A legnagyobb bajuk eddig az volt, hogy csak korlátozott teljesítményt nyújtottak, és meglehetősen rövid volt az élettartamuk. Dr. Azhar szerint az ECU csapata ezt a két problémát enyhítette szén-, vas- és kobaltalapú ásványi anyagok beépítésével. A konstrukció ilyenformán jelentősen hatékonyabb, hiszen a nagyobb energiasűrűség mellé hosszabb élettartam társult.
„Az új kialakítás olyan hatékony volt, hogy elnyomta az akkumulátorok belső ellenállását, és a feszültségük közel volt az elméleti feszültséghez, ami nagy csúcsteljesítmény-sűrűséget és ultrahosszú stabilitást eredményezett” – számolt be Azhar. „A természetes erőforrások, így a cink és a levegő felhasználásával a jövőben egyre tovább fokozható az innovatív cink-levegő akkumulátorok költséghatékonysága és életképessége.” Hozzátette: a megoldásuk nemcsak a kiadásokat csökkenti a jelenlegi ellátási láncokhoz képest, hanem a környezetterhelést is.
newtechnology.hu
Kapcsolódó információk
130 millió dollárt fektet a BMW és a Ford a szilárdtest-akkumulátor technológiába
Szilárdtest-akkumulátort gyártó technológiai start-up vállalatba invesztált a BMW és a Ford a Volta Energy Technologies befektetési alappal együtt – jelentette […]
Feltalálták az akkumulátorok Szent Grálját
Évek óta próbálkoznak azzal kutatók, hogy új akkumulátortechnológiát fejlesszenek ki, ám a kutatások rendkívül lassan haladnak. Az amerikai energetikai minisztérium […]
A Lenovo akkumulátorokat hív vissza
A Lenovo visszahívja egyes ThinkPadjeinek akkumulátorait. A visszahívásban a ThinkPad R60, R61, T60, T61, X60, X61 modellek érintettek, az alábbi […]
Máris megvan a lítium-ion akkuk kihívója?
Az amerikai Energia minisztérium kutatói felfedezték az állításuk szerint eddig leggyorsabb magnézium-ion szilárd vezető anyagot, ami akár alaposan felforgathatja a […]