A Spartacus projekt keretén belül nemrég fejlett szenzorokat és cellakezelő rendszereket kezdtek el fejleszteni akkumulátorok számára. A kutatók azt remélik, hogy akár 20 százalékkal is csökkenteni tudják majd a töltési időket anélkül, hogy veszélyeztetnék az elemek megbízhatóságát és élettartamát.

A Spartacus név a „Térbeli felbontású akusztikus, mechanikus és ultrahangos érzékelés az intelligens akkumulátorok számára” rövidítése. Az Európai Unió a Battery 2030+ kutatási kezdeményezés részeként finanszírozza a projektet. A projekt koordinátora Gerhard Domann, a Würzburgi Fraunhofer Szilikát Kutató Intézet munkatársa.

Az elektromos járművek már gyorsak és csendesek, de a fosszilis vagy gáznemű üzemanyagokkal üzemelő modellekhez képest egyelőre jelentős hiányosság a hosszú töltési idő. Eddig elsősorban az akkumulátorok kémiai sajátosságai, a tervezése, valamint az akkumulátor-kezelő rendszer akadályozta meg a gyorsabb töltést, ugyanis az elemek idő előtti elöregedését szerették volna megelőzni.

Integrált érzékelőket használnak a kutatók

Jelenleg az integrált akkumulátor-kezelő rendszer mérsékelt üzemmódot biztosít, amely nem meríti ki az akkumulátor teljes teljesítmény-tartalékát – a Spartacus projekt keretein belül ki akarják aknázni ezt a lehetőséget. Az akkumulátor védelme érdekében a kutatók új, integrált érzékelőkkel kísérik figyelemmel az akkumulátor tényleges állapotát. A cél egy olcsó szenzortömb-technológia kifejlesztése a lítium-ion akkumulátorok számára, kombinálva az adat-előregyűjtéshez tartozó cellakezelő rendszer koncepciójával. Így az akkumulátor állapotától függően biztosíthatják az optimális töltést és kisütést.

A Spartacus szenzortechnológia segítségével korán fel lehet fedezni a hibákat, valamint az akkumulátor élettartamára és teljesítményére gyakorolt ​​negatív hatásokat. Az érzékelők adatai alapján a cella és az akkumulátor-kezelő rendszer ennek megfelelően vezérelheti a töltési és kisütési folyamatokat, hogy ellensúlyozza az akkumulátor idő előtti öregedését és kiküszöbölje a negatív hatásokat.

A Spartacus projektről

A Spartacus szeptemberben indult további hat projekttel a Battery 2030+ európai kutatási kezdeményezés részeként. Fraunhofer Institute mellett a francia CEA, a svájci CSEM, a brüsszeli Vrije Egyetem és a spanyol Fundacion Cidetec kutatóintézetek vesznek részt a Spartacusban. Az ipar vállalatok közül emellett az Arkema és az ElringKlinger is dolgozik a projektben. Az EU mintegy 3,8 millió eurót biztosít a programra, amely a tervek szerint 2023. augusztus végéig tart majd – olvasható az electrive.com oldalon.

autopro.hu