Akkumulátor Blog

Itt az új szuperaksi! 30 ezerszer tölthető és 30 évig működik!

2023.11.05

Nagyjából négy évtizede találták fel a NASA tudósai a nikkel-hidrogén akkumulátorokat. Jelenleg is ilyeneket használ a Nemzetközi Űrállomás és a Hubble űrteleszkóp. Most azt állítja egy amerikai cég, sikerült nemcsak megfizethetővé, hanem a Földön is használhatóvá alakítaniuk a technológiát.

A NASA technológiáján alapulnak az új szuperakkumulátorok

A NASA a Nemzetközi Űrállomáson és a Hubble űrteleszkóp áramellátásához is alkalmazza a mintegy 40 évtizede kifejlesztett, rendkívül strapabíró, újrahasznosítható, szennyező anyagot nem termelő és nem tűzveszélyes nikkel-hidrogén akkumulátorokat. Ezt az egyébként rendkívül drága technológiát vette alapul az amerikai EnerVenue vállalat azért, hogy fenntarthatóan gyártott és tartós akkut készítsen. Viszont földi használatra és olcsóbban, mint az űrügynökség. Állítják, sikerült – írja az Interesting Engineering.

Az új technológia hosszú távon helyettesítheti a hagyományos akkumulátorokat, és az újfajta telepek jóval biztonságosabbak lesznek, mint a hagyományos lítium-ion pakkok

– idézi Jorg Heinemannt, a cég vezetője a HVG.

A vállalat jelenleg egy 93 ezer négyzetméteres gyár létrehozásán dolgozik, ahol olyan akkukat készíthetnek, amelyek körülbelül 30 ezer töltési ciklust bírnak (ennyiszer lehet teljesen lemeríteni és feltölteni az eszközöket azok számottevő teljesítménycsökkenése nélkül), így nagyjából 30 évig maradnak használhatók.
Sokat javulhat a CATL akkumulátorok töltési ideje

Egyébként rendkívül gyorsan fejlődik az akkumulátorok technológiája. Például a világ legnagyobb akkumulátorgyártójának, a kínai CATL-nek a vezető tudósa, Wu Kai jelentette be néhány hete, hogy olyan új anyagot fejlesztettek ki, amely jelentősen javítja az e-autók lítium-ion akkumulátorainak töltési hatékonyságát, akár extrém hidegben is. Mínusz 20 fokban például 50 százalékos hatékonyságnövelést értek el, normál hőmérsékleten pedig 43 százalékost.

A Carscoops beszámolója szerint a technológia segítségével a vállalat képes lesz sorozatgyártani egy olyan akkut, amely 10 perc alatt feltölthető és 400 km hatótávolságot nyújthat a felhasználójának. Azonban a jövőben a 10 percet tovább szeretnék csökkenteni 5-7 percre.
Szupergyors akkutöltéssel kísérletezik a Tesla is

Jellemzően 100-150 kW-os töltőteljesítményről indulnak manapság a villanyautók akkumulátorai. Viszont a felső-kategóriás elektromos autóknál ez az érték inkább 250-300 kW környékén alakul.

Az izraeli StoreDot az utóbbinál is sokkal jobb eredményeket ért el a szupergyorsan töltődő, 5 perc alatt 100 mérföld (160 km) megtételéhez elegendő energiát magába szippantó cellák területén. Kijelentették azt is, hogy 2028-ra 3 percre, 2032-re pedig 2 perc/100 mérföldre tudják javítani a teljesítményt. Az elkészült akkumulátoraikat néhány autóipari szereplő is teszteli. Például a Tesla.

Az USA Today szerint Elon Musk vállalata nagy potenciált lát a technológiában. Az akkumulátor tesztelése része a Tesla azon elkötelezettségének, hogy csökkenti ügyfelei autóinak töltési idejét. Ráadásul a portál forrásai szerint a Tesla nemcsak partnerségi lehetőséget keres, hanem akár fel is vásárolhatja az izraeli vállalatot.
Elon Musk korábban is beszélt róla, hogy a vállalata többféle akkumulátort próbál biztosítani a járműveihez. A StoreDot extrém gyorsan tölthető (XFC) aksijai ebben a törekvésben áttörést jelenthetnének, amennyiben alkalmasnak bizonyulnak a tömeggyártásra.

haszon.hu


Kapcsolódó információk

2009.06.12

Milyen akkut/elemet vásároljak?

A digitális fényképezőgépek és minden mobil eszköz egyik leggyengébb pontja az áramellátás. Ha az áramforrásunk lemerül, gépünk tetszhalálba merevedik. Nem […]

további részletek
2023.06.05

A különleges akkumulátor, amellyel akár százhúsz napot kibír a Vénusz pokoli felszínén egy lander

Egy nap a Vénuszon körülbelül 120 Földi napnak felel meg – a körülmények pedig meglehetősen áldatlanok: az ólomforrasztások megolvadnak, az […]

további részletek
2020.03.05

Kiderült, hogyan öregszenek a villanyautó-akkuk

Egy flottakövetéssel foglalkozó cég készített felmérést, nagyjából 6300 elektromos jármű adataiból, amiből kiderült, hogy mennyit veszítenek az átlagos hatótávjukból éves […]

további részletek
2020.06.15

Ezért jobb a lítium-ionos akkumulátor a savasnál

Bár a lítium-ionos akkumulátorok előállítása költségesebb, egész életciklusokat tekintve olcsóbbak lehetnek, mint a savas akkumulátorok. Emellett üzemeltetésük és cseréjük biztonságosabb, […]

további részletek