Nagy változást hozhat a villanyautó-gyártásban, ha a kínai akkumulátor-gyártó, a CATL beváltja az ígéretét, amely szerint két év múlva megkezdődhet az autókba szánt Na-ion akkumulátorok gyártása.
Ezekben nem csak lítium nincsen, de mangán és kobalt sem kell a gyártásukhoz. A nátrium eleve gyakoribb – például a közönséges konyhasó egyik alkotóelemeként – mint a lítium, ez, és a ritka fémek hiánya pedig azzal kecsegtet, hogy a Na-ion akkuk jóval olcsóbbak lehetnek lítium-alapú társaiknál.

A CATL szerint a jelenlegi Na-ion akkumulátorokkal ugyan még nem érték el a LiFePo akkumulátorok energiasűrűségét, viszont a nátrium-alapú cellák jobban működnek hidegben, és jobban viselik a nagy sebességű töltést is. A cég kutatási részlegének vezetője azt mondja, a hátrányok csökkentése vegyes akkucsomagokkal lehetséges: ezekben együtt alkalmaznák a Li-ion és a Na-ion akkumulátorokat, amelyekben a két cellatípus valamelyest ellensúlyozhatja egymás gyengeségeit.

Az utóbbi évtizedben egyértelműen a Li-ion akkumulátorok váltak egyeduralkodóvá a villanyautó-gyártásban, de a jelenleg használt változatok magas ára a technológia gyors elterjedésének egyik legnagyobb gátja is lett egyben, így számos kutatási projekt folyik most is, amelyeknek a célja az olcsóbb megoldások kidolgozása.

totalcar.hu