Tíz perc alatt feltölthető akkumulátort fejlesztettek ki amerikai kutatók
2020.01.15Tíz perc alatt feltölthető lítiumion-akkumulátort fejlesztettek ki elektromos gépkocsik számára a Pennsylvaniai Állami Egyetem kutatói.
“Bemutattuk, hogy lehetséges tíz perc alatt egy elektromos gépkocsi feltöltése, amellyel 360-480 kilométer megtételére képes. Ezt 2500 töltési cikluson át fenn tudjuk tartani, ami egyenlő mintegy 800 millió kilométer megtételével” – állt a Joule című tudományos folyóiratban megjelent beszámolóban.
“A gyors töltés a kulcsa annak, hogy széles körűen elterjedhessenek az elektromos gépkocsik” – mutatott rá Wang Chao-Yang vegyészprofesszor.
A lítiumion-akkumulátor élettartama azonban gyengül, ha gyorsan töltik fel 10 Celsius-fok alatt, mert ahelyett, hogy a lítiumionok egyenletesen tapadnának a szénalapú anódhoz, a lítium tüskeszerűen lerakódik az anód felszínén. Ez a lítiumbevonat csökkenti a cella kapacitását és üzemzavart okozhat. Magasabb hőmérsékleten való töltése hatékonyabb lenne, de a magas hőmérséklet hosszú távon szintén rontja a cella kapacitását.
Wang és kutatócsoportja rájött arra, hogy nem alakulnak ki ilyen lítiumtüskék, és nem csökken a cellakapacitás, ha az akkumulátort felmelegítik 60 Celsius-fokra tíz percig és majd lehűtik a környezet hőmérsékletére – olvasható az EurekAlert tudományos hírportálon.
Az akkumulátort elvileg ugyan tilos lenne 60 Celsius-fokra fűteni, mivel ez veszélyt jelent az anyagokra, drasztikusan csökkenti az akkumulátor élettartamát, de a gyors visszahűtéssel ez megelőzhető. Ezt a gépkocsikba tervezett hűtőrendszerrel érik el, de a 60 és a 23 Celsius-fok közötti nagy különbség is segíti a hűtés felgyorsítását.
Idén a Svéd Tudományos Akadémia a lítiumion-akkumulátor kifejlesztéséért ítélte oda a kémia Nobel-díjat John Goodenough amerikai, Stanley Whittingham brit és Josino Akira japán tudósoknak.
vezess.hu
Kapcsolódó információk
Használt Renault akkumulátorok segítik a megújulók integrálását
A BMW, a Daimler, és a Nissan után a Renault is felismerte az elhasználódott elektromos autó-akkumulátorokban rejlő hatalmas gazdasági potenciált, […]
Úgy növekszik a kínai akkugyártó, mint a Huawei
Az idei év első felében az elektromos járművek növekvő keresletének köszönhetően több mint megduplázta nyereségét a világ legnagyobb autóipari akkumulátorokat […]
Kénsavhiány fenyegeti a világot, megbénulhat az akkumulátor-gyártás
A Royal Geographical Society (a Brit Földrajztudósok Intézetével közösen) The Geographical Journal című folyóiratban közzétett tanulmány kiemeli, hogy a kénsav […]
Lassabban hal meg a Tesla akkumulátora, mint gondolták
A belga és holland tulajdonosokból álló csoport saját autóin végzett mérései azt mutatják, hogy bár az akkucsomagok az első 80 […]